Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, September 7, 2015

Skov ekskursion 4.september 2015

  

Forberedelse af ekskursionen

Hvilke mål for børnenes / borgernes udbytte af ekskursionen?
Hvilke tegn på læring?
Hvordan fastholde / dokumentere disse?

Hvilket grej er relevant at medbringe?

Indsamlingsbakker, spande, små terrarier, kurve, plastposer
Luppe, lupglas, tovejsluppe
Graveskeer, skovle, insektsugeflasker, slagnet (ketcher), dolke
Håndbøger, bestemmelsesduge
Dyrespor – materialer som pap, vand, ske og gips
Trangia / kogegrej – kogning supper mm.
Sidde-presenning, snor, øjenbind, tegnepapir/blyanter, pose til affald,
(se også tjekliste til turen - Børn og naturvidenskab (3.udgaven) side 109)


Insektsugeflasken er genial til at indfange små dyr - lav din egne ud af en honningbøtte, akvarieslange og lidt gaze - se evt. opskriften på skoven i skolen

Hvordan forberede målgruppen på skovekskursionen?

Feed forward (en fortælling, en skovrygsæk mv.) – se Natur og miljø i pædagogisk arbejde side 40/43
Setting the stage – eks. en fortælling ’Er du en myre?’ (Serien hen ad havegangen - forfatter Judy Allen, Forlaget Klematis 2002 - i samme serie: Er du en guldsmed ( bi / snegl / græshoppe / mariehøne?)
Piktogrammer

På dyrejagt under stammer og i stubbe

På ekskursionen – forskellige aktiviteter

Indsamling af dyr
Lære at anvende det forskellige grej
Opstilling af fælder (faldfælder, kartoffelfælder, farvelokning)
Iagttagelse af dyrenes levesteder og levevis
Bestemmelse af dyrene - lære at iagttage og kategorisere samt at anvende
bestemmelsesduge og håndbøger



Økologi- opdeling af dyrene i trofiske niveauer: planteæder, rovdyr, nedbryder
Indretning af terrarier
Dyrelege: Kravl gennem edderkoppespindet, ræven og musene
                            
Løbebiller kan være svære at bestemme - denne her er meget karakteristisk: Violetrandet Løber

Indsamling af dyrespor

Opdage forskellige former for dyrespor (gnav, reder, huller, huler osv.)
Tage afstøbninger af dyrespor og indsamle ædespor


Galler - her fra en bøgegalmyg - læs om galler på skoven i skolen

 Indsamling af planter

Opdage planter på forskellige voksesteder (løvskov, nåleskov, skovbryn osv.)
Opdage lys forhold i forskellige skovtyper (kigge på bladmosaik – ad det læste)
Indsamle blade og urter – iagttagelse af planternes former, farver og opbygning
Bestemmelse af planterne (urter og træer) - lære at iagttage og kategorisere samt at anvende bestemmelsesduge og håndbøger



Natur domino

Skovsyre - se mere om spiselige planter på VNT undervisningsbloggen

 Evaluering

Anvend evalueringsværktøjet side 101 i Børn og naturvidenskab (3.udgaven) - siden findes indscannet på Bb :-)

Se flere fotos fra turen på Lises blog og på Rasmus' blog

UC Syd, Aabenraa - Natur - miljø og udeliv (modul11)

No comments:

Post a Comment