Forberedelse af ekskursionen
Hvilke mål for
børnenes / borgernes udbytte af ekskursionen?
Hvilke tegn på læring?
Hvordan fastholde / dokumentere disse?
Hvilket grej er relevant at medbringe?
Indsamlingsbakker, spande, små terrarier, kurve, plastposer
Luppe, lupglas, tovejsluppe
Graveskeer, skovle, insektsugeflasker, slagnet (ketcher),
dolke
Håndbøger, bestemmelsesduge
Dyrespor – materialer som pap, vand, ske og gips
Trangia / kogegrej – kogning supper mm.
Sidde-presenning, snor, øjenbind, tegnepapir/blyanter, pose
til affald,
(se også tjekliste til turen - Børn og naturvidenskab (3.udgaven) side 109)
(se også tjekliste til turen -
Insektsugeflasken er genial til at indfange små dyr - lav din egne ud af en honningbøtte, akvarieslange og lidt gaze - se evt. opskriften på skoven i skolen
Hvordan forberede målgruppen på skovekskursionen?
Feed forward (en fortælling, en skovrygsæk mv.) – se Natur
og miljø i pædagogisk arbejde side 40/43
Setting the stage – eks. en fortælling ’Er du en myre?’ (Serien hen ad havegangen - forfatter Judy Allen, Forlaget Klematis 2002 - i samme serie: Er du en guldsmed ( bi / snegl / græshoppe / mariehøne?)
Piktogrammer
På ekskursionen – forskellige aktiviteter
Indsamling af dyr
Lære at anvende det forskellige grej
Opstilling af fælder (faldfælder, kartoffelfælder,
farvelokning)
Iagttagelse af dyrenes levesteder og levevis
Bestemmelse af dyrene - lære at iagttage og kategorisere
samt at anvende
Økologi- opdeling af dyrene i trofiske niveauer: planteæder,
rovdyr, nedbryder
Indretning af terrarier
Dyrelege: Kravl gennem edderkoppespindet, ræven og musene
Indsamling af dyrespor
Opdage forskellige former for dyrespor (gnav, reder, huller,
huler osv.)
Galler - her fra en bøgegalmyg - læs om galler på skoven i skolen
Indsamling af planter
Opdage planter på forskellige voksesteder (løvskov,
nåleskov, skovbryn osv.)
Opdage lys forhold i forskellige skovtyper (kigge på
bladmosaik – ad det læste)
Indsamle blade og urter – iagttagelse af planternes former,
farver og opbygning
Bestemmelse af planterne (urter og træer) - lære at iagttage
og kategorisere samt at anvende bestemmelsesduge og håndbøger
Evaluering
Anvend evalueringsværktøjet side 101 i Børn og
naturvidenskab (3.udgaven) - siden findes indscannet på Bb :-)
Se flere fotos fra turen på Lises blog og på Rasmus' blog
UC Syd, Aabenraa - Natur - miljø og udeliv (modul11)
Se flere fotos fra turen på Lises blog og på Rasmus' blog
UC Syd, Aabenraa - Natur - miljø og udeliv (modul11)
No comments:
Post a Comment