Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, January 21, 2016

Praksisafprøvning - 1. forløb


Naturfestival med Fjordskolen



Onsdag 30. januar 2019 har vi indbudt Fjordskolen til naturfestival på Campus Aabenraa. I skal lave skal lave to værksteds forløb - det ene med afsæt i jeres dyrehold og det andet udgangspunkt i eksperimenter med science / et udvalgt naturfænomen.

I skal beskrive følende inden forløbet afprøves:
      1. Målet for børnenes udbytte
      2. De tegn på læring I vil iagttage undervejs i forløbet
      3. Den pædagogisk-didaktiske tilgang I anvender i forløbet (anvend kap. 2 + 3 fra grundbogen)


Inddrag gerne de naturfaglige nøglebegreber (et udpluk):

Forudsige – at beskrive, hvad man tror vil ske

(Opstille hypoteser – at beskrive hvorfor noget vil ske)

Observere – at kigge nøje efter bestemte ting

Undersøge – at håndtere, vende og drej, kigge nøje efter måske bruge udstyr/redskaber

Kommunikere – bruge fagord om aktiviteten

Eksperimentere – afprøve hypotesen ofte gentagne gange og måske bruge udstyr/redskaber

Klassificere – at finde forskelle og ligheder og systematisere disse, lave mønstre

Konstruere - at bygge

Drage konklusioner – at snakke om hvad man har fundet ud af og hvorfor.
Husk at dokumentere forløbets afprøvning (tjek at der er indhentet foto tilladelse eller evt. sløre ansigter), således at I har mulighed for at anvende materialet ved den afsluttende prøve

  1. Evaluer forløb og beskriv jeres refleksioner i forhold til mål, tegn og den pædagogisk-didaktiske tilgang.

Her er et eksempel på nogle tanker omkring et forløb omkring ligevægt


Inspireret af et forløb fra Science i børnehøjde i Bramming, vil jeg udvikle et forløb, hvor vi arbejder med begrebet ligevægt - herunder også begreber som tung og let - med de ældste børnehavebørn. Børnene har allerede eksperimenteret lidt med vægte.

Børnene er optagede af at skabe ligevægt i de to skåle med sand og vand 
- er det mon smartest at flytte en kop sand eller vand?


Børnene fra skovbørnehaven i Winchester (England) eksperimenterer også med at
 skabe ligevægt- hvor skal vi stå på vippen..? Hov nu stod pædagogen af...hvad nu?

Der skal skabes en ramme der inspirerer til eksperimenter og undren ' setting the stage' ved at medbringe forskellige simple vægte som rummer mulighed for at sammenligne to genstande - hvad er tungest/lettest? Jeg fravælger digitale vægte og vægte med tal skalaer, fordi jeg tænker at arbejdet med begreberne tung, let og ligevægt, kommer før 'hvor tung? / hvad vejer...?' Mine overvejelser omkring 'setting the stage' baserer sig på forskning omkring Inquiry-Based Science Education se hæftet Wynne Harlen - Inquiry i naturfagsundervisningen og erfaringer fra Fibonacci Projektet


En vægt med 2 vægtskåle

Denne vægt minder om legepladsens vippe - jeg er spændt på,
 hvilke eksperimenter den kan inspirere til... 

Med udgangspunkt i ting fra institutionen eksperimenteres med ligevægt. 

Målet er:

  1. at børnene får begyndende erfaringer med formulere hypoteser / forudsige (gætte på) hvad de tror, for efterfølgende at afprøve deres forudsigelser
  2. at børnene kan anvende begreberne ligevægt tung og let, og de relative begreber tungere end / lettere end 
  3. at børnene kan sortere og kategorisere forskellige hverdagsgenstande efter deres vægt
  4. at børnene oplever at størrelse og vægt ikke altid hænger sammen
Børnene gætter på, om de forskellige genstande de har valgt / fundet  er tunge eller lette, laver evt. forskellige kategorier eller en sortering efter vægt. Herefter vejer de deres udvalgte ting.


Tegn / undervejs i forløbet vil jeg lægge mærke til:


  1. Om børnene anvender begreberne i forløbet - og kan overføre dem til andre situationer
  2. Ting som børnene undrer sig over, som jeg kan tage afsæt i til et kommende forløb...


Kan man selv bygge en vægt?

Medbring forskellige materialer så som ting der kan fungere som vægtskåle (plast krus, bøtter med hank, poser med hank osv.), ting der kan fungere som vægtstang - det er vigtigt at finde pinde, grene evt. rundstokke der har samme tykkelse i hele længden; snore til ophæng mm.


Jeg afprøver på forhånd at bygge en vægt - da min bambuspind er ret glat, sætter jeg hankene fast på pinden med ledningsstrips, så bøtter ikke falder af, når eksperimenterne går igang.


God fornøjelse
Ib og Ida




No comments:

Post a Comment