Naturfestival med Fjordskolen
Onsdag 30. januar 2019 har vi indbudt Fjordskolen til naturfestival på Campus Aabenraa. I skal lave skal lave to værksteds forløb - det ene med afsæt i jeres dyrehold og det andet udgangspunkt i eksperimenter med science / et udvalgt naturfænomen.
I skal beskrive følende inden forløbet afprøves:
- Målet for børnenes udbytte
- De tegn på læring I vil iagttage undervejs i forløbet
- Den pædagogisk-didaktiske tilgang I anvender i forløbet (anvend kap. 2 + 3 fra grundbogen)
Inddrag gerne de naturfaglige nøglebegreber (et udpluk):
Forudsige – at beskrive, hvad man tror vil ske
(Opstille hypoteser – at beskrive hvorfor noget vil ske)
Observere – at kigge nøje efter bestemte ting
Undersøge – at håndtere, vende og drej, kigge nøje efter
måske bruge udstyr/redskaber
Kommunikere – bruge fagord om aktiviteten
Eksperimentere – afprøve hypotesen ofte gentagne gange og
måske bruge udstyr/redskaber
Klassificere – at finde forskelle og ligheder og
systematisere disse, lave mønstre
Konstruere - at bygge
Drage konklusioner – at snakke om hvad man har fundet ud af
og hvorfor.
Husk at dokumentere forløbets afprøvning (tjek at der er indhentet foto tilladelse eller evt. sløre ansigter), således at I har mulighed for at anvende materialet ved den afsluttende prøve- Evaluer forløb og beskriv jeres refleksioner i forhold til mål, tegn og den pædagogisk-didaktiske tilgang.
Her er et eksempel på nogle tanker omkring et forløb omkring ligevægt
Inspireret af et forløb fra Science i børnehøjde i Bramming, vil jeg udvikle et forløb, hvor vi arbejder med begrebet ligevægt - herunder også begreber som tung og let - med de ældste børnehavebørn. Børnene har allerede eksperimenteret lidt med vægte.
Børnene er optagede af at skabe ligevægt i de to skåle med sand og vand
- er det mon smartest at flytte en kop sand eller vand?
Børnene fra skovbørnehaven i Winchester (England) eksperimenterer også med at
skabe ligevægt- hvor skal vi stå på vippen..? Hov nu stod pædagogen af...hvad nu?
Der skal skabes en ramme der inspirerer til eksperimenter og undren ' setting the stage' ved at medbringe forskellige simple vægte som rummer mulighed for at sammenligne to genstande - hvad er tungest/lettest? Jeg fravælger digitale vægte og vægte med tal skalaer, fordi jeg tænker at arbejdet med begreberne tung, let og ligevægt, kommer før 'hvor tung? / hvad vejer...?' Mine overvejelser omkring 'setting the stage' baserer sig på forskning omkring Inquiry-Based Science Education se hæftet Wynne Harlen - Inquiry i naturfagsundervisningen og erfaringer fra Fibonacci Projektet
En vægt med 2 vægtskåle
Denne vægt minder om legepladsens vippe - jeg er spændt på,
hvilke eksperimenter den kan inspirere til...
Med udgangspunkt i ting fra institutionen eksperimenteres med ligevægt.
Målet er:
- at børnene får begyndende erfaringer med formulere hypoteser / forudsige (gætte på) hvad de tror, for efterfølgende at afprøve deres forudsigelser
- at børnene kan anvende begreberne ligevægt tung og let, og de relative begreber tungere end / lettere end
- at børnene kan sortere og kategorisere forskellige hverdagsgenstande efter deres vægt
- at børnene oplever at størrelse og vægt ikke altid hænger sammen
Tegn / undervejs i forløbet vil jeg lægge mærke til:
- Om børnene anvender begreberne i forløbet - og kan overføre dem til andre situationer
- Ting som børnene undrer sig over, som jeg kan tage afsæt i til et kommende forløb...
Kan man selv bygge en vægt?
God fornøjelse
Ib og Ida
No comments:
Post a Comment