Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Wednesday, April 13, 2016

Spire eksperimenter

Indsamling af frø fra naturen


Det er efterhånden flere år siden jeg plantede at agern - men eg gror langsomt og kan stadig være i en krukke - heldig nok da min have ikke er så stor.

Jeg var ude og kigge efter frø her i starten af april og fandt disse ahorn frø på jorden - nogle var næsten hele, andre mere nedbrudte og nogle var begyndt at spire (se kimbladene)


Er du i tvivl om hvilket træ det er du har fundet frø fra, kan du hjælp i denne lille bog: Naturskolens træer - billedbog for de yngste - (download ved at klikke på linket)

Der er gang i spireforsøgene rundt på bloggene - se Susannes eksperimenter med frø fra vejbred, skræppe og hyben , Anja har fundet kerner fra sidste års mirabeller , Brittas kastanje er begyndt at spire 

Frø er fascinerende 

Hvad sker der når et frø spirer - jeg har lavet dette spire eksperiment med i en A5 plastlomme med pladevat, så jeg kan følge med i hvordan både roden og kimbladene udvikler sig?

Frø fra ært og pralbønne
Eksperimentet står i min vindueskarm.

Ærtefrøet har udviklet både rod og kimbladene kan lige spottes - pralbønnen har udviklet flere rødder, men var længere om at spire end ærten


- læg mærke til det flotte mønster solsikkefrøene danner - som fibonacci tallene -1 2 3 5 8 13 21....

Natur - miljø og udeliv - på UC Syd, Aabenraa

No comments:

Post a Comment