Målet med turen er:
-at I får afprøvet
jer selv under primitive forhold.
- at I reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle
friluftsliv.
- at I tilegner jer kompetencer med planlægning,
gennemførelse og evaluering af en friluftstur
Overnatning i hjemmebygge bivuak
Forud for turen
Aftal i gruppen nogle regler for brug af mobil og alkohol
lign. på turen. Det enkle friluftsliv lægger i teorien op til fordybelse,
nærvær, kontemplation, naturindlevelse, kropslig deltagelse!!
I forhold til målene for turen overvej, hvordan I på turen får arbejdet med:
I forhold til målene for turen overvej, hvordan I på turen får arbejdet med:
- at I afprøve jer selv under primitive forhold. (Hvad
er det konkret I afprøver?)
- at I reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle
friluftsliv. (Hvilken pædagogisk tilgang?)
- at I tilegner jer kompetencer med planlægning,
gennemførelse og evaluering af en friluftstur (Hvilke kompetencer vil I
arbejde med udviklingen af…)
Under turen
Individuelle refleksioner, skriv gerne i hånden i lille
notesbog el. lign., vi foreslår at I både om aftenen på turen og umiddelbart
efter turens afslutning bruge 20 min. på nonstop-skrivning hvor I fastholder
indtryk og oplevelser fra turen. Optegnelserne er personlige. I kan evt. have
nedenstående i spørgsmål i baghovedet. Fasthold turen med fotodokumentation evt. suppleret med video og indsamlede materialer.
Friskslagtede høns til aftensmad
Efter turen og før jeres fælles drøftelser og planlægning af fremlæggelsen
Reflekter individuelt over følgende:
- Hvilke muligheder for deltagelse og samarbejde oplevede du at turen lagde op til såvel i planlægning som i gennemførelsen? Kunne turen tilrettelægges så der blev mere af det? Understøttede den form i havde valgt for turen dette? Oplevede du at turen skabte nye rammer for sproglig såvel som kropsligt samarbejde, deltagelse og kommunikation
- Hvilken betydning havde naturen/omgivelserne for din oplevelse af turen, var der særlige oplevelser/naturoplevelser/stjernestunder?
- Hvordan vurderer du turens betydning for det fremtidige samarbejde i gruppen?
Efter turen
Forberedelse af turfremlæggelse. I gruppen reflekterer i
fælles over turen med udgangspunkt i jeres individuelle refleksioner. Målene
for turen er udgangspunktet for fremlæggelsen. I har 20 min til rådighed til
fremlæggelsen og ud over f.eks. billeder og refleksioner over turen skal
gruppen eksplicit koble til de tre stykker litteratur (se links på itslearning i studieplanen) der tilhører
undervisningen d. 7 juni dvs.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009).
Friluftsliv, mål og indhold. I: Friluftsliv - Natur, samfund og pædagogik (s.
114-127). Kbh.: Munksgaard.
Sølvik, R. (2011).
Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I:
Souilé, T. & Therkildsen, B. (Red.), Friluftsliv - for mennesker med
funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter.
Björn Tordson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik.
2006, CVU Sønderjylland kap1, side 11-33
Supplerende: Friluftspolitisk redegørelse: Alle tiders friluftsliv; Miljøministeriet 2015
http://naturstyrelsen.dk/media/136153/friluftspolitisk-redegoerelse-alle-tiders-friluftsliv.pdf
Supplerende: Friluftspolitisk redegørelse: Alle tiders friluftsliv; Miljøministeriet 2015
http://naturstyrelsen.dk/media/136153/friluftspolitisk-redegoerelse-alle-tiders-friluftsliv.pdf
God tur!
Ida & Christoffer
Natur og Udeliv - UC Syd, pædagoguddannelsen, Campus Aabenraa
No comments:
Post a Comment