I skal arbejde i studiegruppen med denne opgave og dokumentere arbejdet på jeres gruppe blog
Hvad er en biotop?
Et afgrænset naturområde - overvej at områder hvor to naturtyper støder op til hinanden rummer flere muligheder: Løvskov-nåleskov; vandhul-eng; strandbred-klit osv. I skal være sikre på at I har lov at færdes der - altså at området ikke er privat. Vælg et sted hvor I har mulighed for at tænde bål evt. med en shelter og adgang til vand.
Hvordan udvælge en biotop?
Udvælg et sted hvor I har mulighed for at komme ofte (en gang om ugen) - hellere lidt mindre 'vild' natur tættere på jeres daglige radius... Det vil også være meget fint, hvis I kan besøge jeres biotop på forskellige tider af døgnet. Forskellige overvejelser (klik på linket)
Hvis du vil finde et sted med en shelter kan du med fordel anvende denne app: http://shelterapp.dk/ eller på Naturstyrelsens hjemmeside . Find en oversigt over bålsteder her på naturstyrelsens hjemmeside .
Start på biotopen
Lav en skitse over biotopen set fra oven, hvor I indtegner de væsentligste punkter - som vandhuller, åer, grøfter, større træer, skrænter, bålsted mv. Marker verdenshjørnerne på jeres skitse. Se undervisnings bloggen om at tegne kortskitser. Beskriv også en oplevelse / iagttagelse I finder væsentlig eller som har fået jer til at tænke anderledes, end I plejer.
Det er en god ide at tage fotos af biotopen løbende gennem hele modulet - se hvordan Sofie, Hilde, Frida og Didde har fastholdt årstidernes skiften på deres biotop.
Hvis du vil finde et sted med en shelter kan du med fordel anvende denne app: http://shelterapp.dk/ eller på Naturstyrelsens hjemmeside . Find en oversigt over bålsteder her på naturstyrelsens hjemmeside .
Start på biotopen
Lav en skitse over biotopen set fra oven, hvor I indtegner de væsentligste punkter - som vandhuller, åer, grøfter, større træer, skrænter, bålsted mv. Marker verdenshjørnerne på jeres skitse. Se undervisnings bloggen om at tegne kortskitser. Beskriv også en oplevelse / iagttagelse I finder væsentlig eller som har fået jer til at tænke anderledes, end I plejer.
Det er en god ide at tage fotos af biotopen løbende gennem hele modulet - se hvordan Sofie, Hilde, Frida og Didde har fastholdt årstidernes skiften på deres biotop.
Afprøv 4 forskellige friluftslivsaktiviteter og naturfaglige læringsaktiviteter (af cirka en dags længde) med afsæt i mulighederne på jeres biotop.
- Beskriv de aktiviteter, I har afprøvet på jeres biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på jeres blog
- Beskriv og begrund jeres pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med jeres aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model. Læg også dette på bloggen.
Fra uge 3 og frem til prøven:
Besøg gerne biotopen hvis der sker vejrmæssige ændringer eller hvis der er andre spændende fænomener I kan følge op på. I ugen inden prøven indsamles evt. friske materialer fra biotopen til jeres udstilling
Friluftsliv
Bålmad - tjek regler for optænding af bål i naturen
Læs om bål tilberedningsteknikker på undervisningsbloggen Udfordre jer selv med nye tilberedningsteknikker, eksperimenter med forskellige båltyper og optændingsteknikker og meget mere...
Læs 'natur og udeliv' kap. 5.5 Friluftsliv i pædagogisk praksis og kap. 5.4 Bålaktiviteter i pædagogisk praksis.
Grøn sløjd / arbejde i friskt træ
Birkestager, smøreknive og skeer - se undervisningsbloggen
Birke armbånd af frisk birketræ - se undervisningsbloggen
Langbuer af friske hasselgrene - se undervisningsbloggen
Fremstilling af lerperler på bål - se undervisningsbloggen
Dyrelivet på biotopen - og spor af det...
Et helt rådyr skellet som en gruppe studerende fandt på en fælles tur vinteren 2017
Støbning af rådyr spor i gips - se mere om dyrespor her på undervisningsbloggen
Registrering af dyrelivet med et vildt kamera - flere studiegrupper har haft succes med at indfange dyrelivet på deres biotop med et vildtkamera- her et rådyr på Thorge, Magnus og Palle's biotop og rådyr, grævling og fasan på Maria, Stine og Jørns biotop
Friluftsliv
Bålmad - tjek regler for optænding af bål i naturen
Læs om bål tilberedningsteknikker på undervisningsbloggen Udfordre jer selv med nye tilberedningsteknikker, eksperimenter med forskellige båltyper og optændingsteknikker og meget mere...
Læs 'natur og udeliv' kap. 5.5 Friluftsliv i pædagogisk praksis og kap. 5.4 Bålaktiviteter i pædagogisk praksis.
Grøn sløjd / arbejde i friskt træ
Birkestager, smøreknive og skeer - se undervisningsbloggen
Birke armbånd af frisk birketræ - se undervisningsbloggen
Langbuer af friske hasselgrene - se undervisningsbloggen
Fremstilling af lerperler på bål - se undervisningsbloggen
Dyrelivet på biotopen - og spor af det...
Et helt rådyr skellet som en gruppe studerende fandt på en fælles tur vinteren 2017
Registrering af dyrelivet med et vildt kamera - flere studiegrupper har haft succes med at indfange dyrelivet på deres biotop med et vildtkamera- her et rådyr på Thorge, Magnus og Palle's biotop og rådyr, grævling og fasan på Maria, Stine og Jørns biotop
No comments:
Post a Comment