Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, December 14, 2020

Friluftlivstur - netstuderende (vinter)

 Friluftsliv i pædagogisk praksis


Målet med turen er:
  • at du får afprøvet dig selv under primitive forhold.
  • at du reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv.
  • at du tilegner dig kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur
Turen kan gennemføres i studiegruppen, hvis det er muligt.


Forud for turen
Det enkle friluftsliv lægger i teorien op til fordybelse, nærvær, kontemplation, naturindlevelse, kropslig deltagelse, så overvej at slukke for mobilen, musikken, … :-)
I forhold til målene for turen overvej, hvordan du på turen får arbejdet med:

  • at du  afprøver dig selv under primitive forhold. (Hvad er det konkret du afprøver?)
  • at du reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv. (Hvilken pædagogisk tilgang? Inddrag den læste litteratur)
  • at du tilegner dig kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur (Hvilke kompetencer vil I arbejde med udviklingen af…)

                               Friskslagtede høns til aftensmad


Under turen

Fasthold dine refleksioner, skriv gerne i hånden i lille notesbog el. lign., vi foreslår at du både om aftenen ved bålet i pandelampens skær ;-) og umiddelbart efter turens afslutning bruger 20 min. på nonstop-skrivning hvor du fastholder indtryk og oplevelser fra turen. Du kan evt. have nedenstående i spørgsmål i baghovedet. Fasthold turen med fotodokumentation evt. suppleret med video og indsamlede materialer.
Timian pandebrød på trangia (stormkøkken)


Efter turen
Reflekter over følgende:
  • Hvilke muligheder for deltagelse og samarbejde oplevede du at turen lagde op til, såvel i planlægning som i gennemførelsen? Kunne turen tilrettelægges så der blev mere af det? Understøttede den form i havde valgt for turen dette? Oplevede du at turen skabte nye rammer for sproglig såvel som kropsligt samarbejde, deltagelse og kommunikation
  • Hvilken betydning havde naturen/omgivelserne for din oplevelse af turen, var der særlige oplevelser/naturoplevelser/stjernestunder?
Dokumentation fra turen samt dine refleksioner  - gerne med inddragelse af litteraturen nedenfor - lægges på bloggen

Forberedelse af turfremlæggelse. 

I gruppen reflekterer I fælles over turen(e) med udgangspunkt i jeres individuelle refleksioner. Målene for dagen er udgangspunktet for fremlæggelsen. I har 20 min til rådighed til fremlæggelsen og ud over f.eks. billeder og refleksioner over dagen skal gruppen eksplicit koble til de tre stykker litteratur (se links på itslearning i studieplanen uge 2) 

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, mål og indhold. I: Friluftsliv - Natur, samfund og pædagogik (s. 114-127). Kbh.: Munksgaard. 
Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: 
Björn Tordson, Perspektiv på friluftslivets pædagogik. 2006, CVU Sønderjylland kap1, side 11-33

Supplerende: Friluftspolitisk redegørelse: Alle tiders friluftsliv; Miljøministeriet 2015
Link til rapporten

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment