Forløb med snitning i brænde
Snitning af en paletkniv - sværhedsgrad: LET
Aktiviteter med grøn sløjd eller brændesløjd kunne være en del af en friluftslivstur - vi vil undersøge hvilke pædagogiske potentialer et snitte forløb kunne rumme. Her tages afsæt i en situation, hvor der er behov for køkkengrej til brug i madlavningen på trangia.
At snitte en paletkniv kræver enkeltfærdigheder såsom udvælge et egnet træstykke, formgive emnet og håndtere forskelligt værktøj (kløvejern, båndkniv, snittekniv mv.) (Tordsson 2006. s. 12-13), men som Tordsson fremhæver må vi i den pædagogiske praksis også kunne vurdere hvor dette bidrager til rigere oplevelser og gode erfaringer.
"Friluftslivet giver os anledning til at vælge mellem mange små og større udfordringer, hvor vi får brug for at udvikle en mangfoldighed af menneskelige evner" (Tordsson 206 s. 15). Som pædagoger må vi arbejde med at få øje på de mange deltaljer i friluftslivet som rummer muligheder for deltagelse og læring.
Kropslige udfordringer og muligheder bliver synlige i friluftsliv (Sølvig 2011 s.82-83) - hvordan håndteres det forskellige værktøj? Der skal bruges kræfter når der kløves med kløvejernet eller høvles med båndkniven - hvordan vinkles båndkniven på emnet, så man kan styre hvor meget man høvler af? Arbejdet med snittekniven kan også opleves som hårdt - især når der snittes i tørt træ - og det kræver vedholdenhed (og måske opmuntring / stilladsering i form af nye snittegreb mm. ) - man bruger andre muskler end i hverdagen og måske får man endda en vabel ;-)
Vi kunne også have udfoldet de social aspekter ved friluftslivet, for mens der snittes paletkniv tænder andre bål, forbereder maden eller snitter andet værktøj til brug i madlavningen.
Kropslige udfordringer og muligheder bliver synlige i friluftsliv (Sølvig 2011 s.82-83) - hvordan håndteres det forskellige værktøj? Der skal bruges kræfter når der kløves med kløvejernet eller høvles med båndkniven - hvordan vinkles båndkniven på emnet, så man kan styre hvor meget man høvler af? Arbejdet med snittekniven kan også opleves som hårdt - især når der snittes i tørt træ - og det kræver vedholdenhed (og måske opmuntring / stilladsering i form af nye snittegreb mm. ) - man bruger andre muskler end i hverdagen og måske får man endda en vabel ;-)
Vi kunne også have udfoldet de social aspekter ved friluftslivet, for mens der snittes paletkniv tænder andre bål, forbereder maden eller snitter andet værktøj til brug i madlavningen.
Praktisk beskrivelse af hvordan man snitter en paletkniv
Find et stykke brænde uden knaster og hvor årerne løber lige.
Vi bruger et kløvejern til at flække et tyndt stykke træ af
Det kan være en god ide at tegne omridset af paletkniven på træstykket - hvilke form skal den have? Hvordan skal håndtaget se ud? Efter at have snittet lidt facon på paletkniven, sætter vi den fast i en snittehest.
En hjemmelavet snitte hest gør det muligt at bruge en båndkniv til at høvle palet kniven jævn og flad. Snittehesten er her et bræt spændt fast med to skruetvinger - cirka 2/3 oppe placeres en træklods under brættet, således at det hælder skråt opad og dermed giver en god arbejdsvinkel.
Det er meget sikkert at benytte en båndkniv, forbi begge hænder er på håndtagene (ingen fingre i nærheden af bladet) og emnet (paletkniven) er spændt fast.
Når der grove er taget med båndkniven, færdiggøres resten med en snittekniv.
Den færdige paletkniv lægges i en pose med hørfrø olie et par dage, så den ikke bliver misfarvet i brug
Frokost: gnocchi, grøntsager og deller på trangiaen :-)
Find andre ideer til grøn sløjd på underviser bloggen (LINK)
Litteratur:
Tordsson, B. (2006). Hvad er "friluftslivets pædagogik"? I: Perspektiv på friluftslivets pædagogik (1. udg., s. 11-31). CVU Sønderjylland.
Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, T. & Therkildsen, B. (Red.), Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter. ISBN
Tordsson, B. (2006). Hvad er "friluftslivets pædagogik"? I: Perspektiv på friluftslivets pædagogik (1. udg., s. 11-31). CVU Sønderjylland.
Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, T. & Therkildsen, B. (Red.), Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92). Handicapidrættens Videnscenter. ISBN
No comments:
Post a Comment