En måde at skabe mulighed for langsomt at blive nysgerrig på - og fordybe sig i hvirvelløse dyr, er at placere et dyrehold der hvor børn/unge borgere opholder sig i hverdagen. På denne måde er det muligt at iagttage på afstand, følge den daglige pasning og kammeraters håndtering af dyrene - måske hjælpe med at tilberede eller indsamle foderet. Der er således mange forskelligartede deltagelsesmuligheder.
Når dyret udvikler sig giver det mulighed at følge og fascineres af processen. Gode eksempler på dette er haletudserne metamorfose til frø - ellers insekters fuldstændige forvandling (æg -> larve -> puppe -> voksen) eller ufuldstændige forvandling (æg -> nymfe-stadier -> voksen) som man kan iagttage det hos græshopper, cikader eller tæger (rygsvømmere eller bugsvømmere)
Se tidligere indlæg om græshopper HER , HER & HER
Se også 'Det særlige ved hvirvelløse dyr' side 112 i Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime.
Sommerfuglelarver
Brændenælder: Nældesommerfugl, nældens takvinge, dagpåfugleøje, admiral, det hvide C,
Tidsel: Tidselsommerfugl
Korsblomstrede (kål): Lille kålsommerfugl, stor kålsommerfugl
Snegle - afrikanske congo
Sneglene spiser mange forskellige ting - så det er muligt
at eksperimentere med (usprøjtede) grøntsager. Her spise de
peberfrugt og tørfoder (hundemad)
No comments:
Post a Comment