Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, September 9, 2019

Aktiviteter på biotopen - sommerfugle 5

Sommerfuglehold - vi følger forvandlingen 3


20/21 dage


Min søn har filmet og redigeret en stopmotion film af kålsommerfugle larverne. De er ret aktive (filmen er optaget over 10timer) og nu 5-6 cm lange. Der skal gøres en del rent hos dem, da det afgnavede kål / afføringen hurtigt begynder at lugte.

En af laverne af lille kålsommerfugl har forpuppet sig på siden af glasset i akvariet. Jeg har prøvet at fotografere puppen med en digital lup.


   

Jeg kan ikke tage et foto af hele puppen ved denne forstørrelse, jeg synes man kan ane de kommende vinger er ved at udvikle sig inde i puppen.

De store kålsommerfugle larver er ved at forpuppe sig. De har sat på glaslåget så jeg kan se undersiden af dem ude fra. De bliver langsomt kortere - ca. 2cm og danner nogle hvide tråde som de hæfter sig til glasset med.

Det ser således ud i luppen. Vi vil prøve om vi kan fange processen på gopro film...




Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa




No comments:

Post a Comment