Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Tuesday, September 3, 2019

Aktiviteter på biotopen - sommerfugle 4

Sommerfugle hold - vi følger forvandlingen 2


Du kan læse om forløbets start her - nu er der gået en uge...

7 dage

Kålsommerfuglelarverne er nu mellem 2-3cm lange. De er nu ikke længe bare grønne med sort hoved, men man er begyndt at kunne ane et sort mønster.
 

De spiser temmelig meget, så jeg sætter en ny kålplante ind i terrariet. Jeg prøver at sætte den i vand og håber den visner langsommere end den første plante. Jeg dækker åbningen på vasen med plastfilm, så larverne ikke drukner i vandet.



8 dage

Det går rigtig stærkt nu - jeg har også mange flere larver end jeg først opdagede: 16stk.



Jeg fordrer med et spidskål - økologisk selvfølgelig, så der ikke er sprøjterester på.

14 dage



Larverne er nu 4-5cm lange og det er lettere at iagttage hvordan de spiser. De spiser også i så store mængder at man kunne opstille et foder eksperiment med forskellige kåltyper



Mønstret der kendetegner den store kålsommerfuglelarve er blevet lettere at iagttage: Gul-grøn med sorte pletter fordelt i bånd langs kroppen. Da det er blevet nødvendigt at rengøre terrariet og jeg derfor må tømme det, går det op for mig at jeg også har to lille kålsommerfuglelarver, som er helt grønne.




Jeg er spændt på hvor længe der går inden larverne begynder at forpuppe sig. Jeg stiller en gren i terrariet for at larverne har noget at hænge nedfra, når de forpupper sig.

 


Man får lidt fornemmelsen af hvor meget larverne vokser, når man ser på de tomme hudskellet hylstre der sidder tilbage når larver har skiftet hud. (4 sorte hylstre nedenfor)


Vi vil prøve at filme forvandlingen med et gopro kamera - i første omgang øver vi os lige mens larverne spiser kål ;-)


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

1 comment:

  1. Nogle af de larver vi fik med hjem var inficeret med snyltehvepslarver! Mange af dem er døde nu.

    ReplyDelete