For 2 uger siden lavede vi mursten til enlige bier - siden har murstenene ligget og tørret i vindueskarmen, men nu er vi klar til næste fase...
Vi vil bygge en træramme til at sætte stenene i således at de bliver holdt tørt og vi kan hænge dem op på væggen uden for døren til naturfag.
Her er hullet i dørkarmen hvor en bladskærer bier forsøgte at flytte ind sidste sommer.... ( se del 1)
I gang med at bygge en ramme til murstenene af stumper af høvlede brædder.
Bi boet er klart til at blive hængt op på muren - stedet ved døren er meget velegnet fordi de vender mod øst og er lidt inde i hjørnet hvor vi håber det kan hænge uforstyrret. Måske skal vi have lavet en lille info seddel der fortæller om, hvad det er og med fotos af de bier man evt. ville kunne se. Og så er det bare at vente på forår og krydse fingre for en del 3, hvor vi kan vise hvilke bier der har taget boet i brug til deres yngel.
I første del af forløbet inddrog vi Hartmeyer, Rikke & Præstholm, Søren (2021) Børns naturdannelse. Naturen i barnet – barnet i naturen - og fokuserede på det materielle og det kognitive element.
Hartmeyer, Rikke & Præstholm, Søren (2021) Børns naturdannelse.
Naturen i barnet – barnet i naturen (side 24)
Denne gang kunne vi inddrage det filosofiske element - og reflektere over vores forhold til naturen. Da vi skulle give disse indlæg en overskrift, blevet vi fanget ind af antropocentriske navngivninger såsom insekt hoteller (flytter insekterne ud og ind? er det kun insekter eller også andre hvirvelløse dyr?). Vi endte med bi bo som egentlig heller ikke er retvisende, da bierne ikke bor der men bruger hullerne til at lægge æg i (som udvikler sig til larver der spiser den foder som bien har lagt i hullerne, hvorefter de forpupper sig og udvikler sig til bier gennem en fuldstændig forvandling).
Et andet muligt perspektiv er hvilken betydning det har for vores syn på naturen, at vi har behov for at 'hjælpe' dyr i naturen....? Måske en blanding af antropocentrisk natursyn med mennesker som handlende og et zoocentrisk natursyn hvor enkelt individer indenfor de enkelte arter har betydning. Vi har reflekteret over at vi ikke kan redde bierne ved at plastre verden ind i bihoteller. Bierne er afhængige af forskellige planter de kan hente pollen og nektar i. Og de 294 arter af bier der er registreret i Danmark har meget forskelige behov til deres levesteder f.eks. hvad angår redesteder, fødegrundlag osv. Derfor er en spirende omsorg for bierne, som vores aktivitet kan være med til at vække også en vej til et mere økocentrisk perspektiv på den verden vi lever i og heri ligger måske det mulige pædagogiske mål for aktiviteten.
Et andet muligt perspektiv er hvilken betydning det har for vores syn på naturen, at vi har behov for at 'hjælpe' dyr i naturen....? Måske en blanding af antropocentrisk natursyn med mennesker som handlende og et zoocentrisk natursyn hvor enkelt individer indenfor de enkelte arter har betydning. Vi har reflekteret over at vi ikke kan redde bierne ved at plastre verden ind i bihoteller. Bierne er afhængige af forskellige planter de kan hente pollen og nektar i. Og de 294 arter af bier der er registreret i Danmark har meget forskelige behov til deres levesteder f.eks. hvad angår redesteder, fødegrundlag osv. Derfor er en spirende omsorg for bierne, som vores aktivitet kan være med til at vække også en vej til et mere økocentrisk perspektiv på den verden vi lever i og heri ligger måske det mulige pædagogiske mål for aktiviteten.
No comments:
Post a Comment