Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Wednesday, February 23, 2022

Mælkebøtte aktivitet - salat

 Har en kommer endnu en aktivitet med udgangspunkt i mælkebøtter, som vi blev inspirerede til da vi lavede mælkebøtte kaffe - også denne aktivitet er velegnet at lave om vinteren og endnu et bud på en aktivitet der tager afsæt i noget de fleste kender nemlig mælkebøtter, tilfører nye erfaringer og på denne måde bidrager til forståelse af hvad er plante er og evt. kan bruges til. Aktiviteten taler også ind i 'regrow' / 'gendyrkning' s bølgen som vi tager fat på i forbindelse med planteholds aktiviteterne lidt senere på foråret. Læs mere om planter i pædagogisk praksis kap. 5.1 i grundbogen.

Aktiviteten er oplagt i forhold til at kigge nærmere på, undersøge og benævne de enkelte dele på planten - roden (pælerod), blade (dybe takkede, voksende i en roset),  - og siden stilke, blomster (kurvblomster), frø (med vindspredning) - måske som en del af at arbejde med klassificering. Hvordan ved vi at det er en mælkebøtte? Hvordan ligner den andre blomster - og hvordan er den forskellig fra...?( se 6.1 Naturvidenskabelige kompetencer i grundbogen)

3. februar:


Vi udvalgt tre planter med store rødder og plantede dem i en urtepotte som vi satte ned i en spand, efter at have vandet.



På fotoet kan man se at mælkebøtte bladene er grønne. Vi sætter en spand hen over mælkebøtterne, således at de står helt i mørke. Hvis man arbejder med en målgruppe der ikke allerede ved hvad der sker, kan man her arbejde med at forudsige (en anden af de naturvidenskabelige kompetencer). Hvad sker der med planter i mørke - ingenting? den visner? noget helt andet? Eksperimentet er kun relevant hvis målgruppen ikke kender svaret, hvis det er tilfældet kan man evt. prøve at forudsige hvor hurtigt bladene ændrer farve.

8.februar:

 

Efter 5 dage er planter vokset, da de er kommet ind i varmen og de er også tydeligt blevet lysere, da planter som står i mørke ikke danner klorofyl, hvilket er det der giver den grønne farve.

22.februar:

Efter 3 uger er planterne nu helt hvide og klare til at spise (tænker de har været klar en uges tid, men vi har haft vinterferie)


Vi laver en lille salat med en senneps/olie/citron dressing og drysser med ristede sesamfrø. Man kan tilbede salaten som man ville bruge julesalat eller endivie salat.


Du finder andre ideer til forløb med spiselige planter i pædagogisk praksis på underviserbloggen.

 

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment