Indsamling og tilberedning af strandarve - planter i pædagogisk praksis
På en tur på stranden ved Stenderup Skovene ud til Lillebælt finder vi strandarve. Planten er almindelig og let at kende på de tykke trekantede blade, Vi samler 'hvad der kan være i en hat'.
Strandarve tzatziki
Ingredienser
200 g strandarve (alternativt: Skvalderkål, strandbede eller sankt hans-urt)
5 dl græsk yoghurt
En lille håndfuld ramsløg (løgkarse eller hvidløg)
Salt
Peber
Fremgangsmåde
1. Rens strandarve grundigt i en skål med vand. Rusk let i skålen, så sandet drysser af vandet.
Skift evt. vand flere gange og bliv ved til der ikke længere er sand på bunden af skålen.
2. Tag strandarve op af vandet og læg det på et viskestykke for at lade dem dryppe af.
3. Hak strandarve groft.
4. Hak ramsløg fint.
5. Rør strandarve og ramsløg sammen med græsk yoghurt og smag til med salt og peber.
Syltet strandarve
Vi prøver også at sylte noget strandarven - se opskriften fra Mit Vadehav HER - opskriften er meget enkel og også til at lave på stedet med en trangia til at koge lagen i.Natur- og udelivsdidaktiske refleksioner
Den syltede strandarve kan spise med det samme, men konserveringen giver også mulighed for at spise den til et senere måltid og her genbesøge erfaringerne med plukningen af strandarven, huske at vi smagen af den friske på stranden og andre oplevelser fra vores tur. Du finder 'trædesten' om genbesøg på ItsLearning. Måske skal vi afsted igen for at samle mere strandarve og lave STRANDARVE SMØR eller STRANDARVE CHIPS
Trædestenen om genbesøg er inspireret af Alison Clarks Langsommeligheds pædagogik - dive deep (at dykke dybere).
Hvis vi betragter forløbet ud fra et bæredygtighedsperspektiv kan indsamling af spiselig planter på stranden måske bidrage til forståelse af at planter vokser mange forskellige steder, at planter på stranden ofte ser anderledes ud (tykke sukkulente blade for at kunne vokse i et saltholdigt miljø og klare ind imellem at blive dækket af slatvand). Med et længere perspektiv bidrage til udvikling af en forståelse for biodiversitet og betydningen af forskellige naturtyper.
Litteratur
Clark, A., (2022) Slow knowledge and the unhurried child - Time for Slow Pedagogies in Early Childhood Education. Routledge.
Appen: Vild mad
Christoffer & Ida
No comments:
Post a Comment