Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, May 13, 2019

Dyreholdsopgave net

DYREHOLDSOPGAVE


 
Alle studerende skal etablere et dyrehold - dyreholdet skal være i gang gennem hele VK5 modulet således at det kan anvendes til prøven. Du kan vælge at købe eller at indfange dyr til dit dyrehold - se hvilke dyr der er fredede i Danmark  Studiegrupperne kan vælge at holde de samme dyr eller dyr der indgår i et kredsløb, findes på sammen biotop mv. således at refleksionerne og de pædagogiske forløb kan laves sammen - alle studerende skal have et dyrehold for at tilegne færdigheder og erfaringer med dyreholdet.
Dyreholdet kan indgå som udgangspunktet for praksisafprøvningen.



Du skal løbende arbejde med nedenstående spørgsmål / emner og dokumentere / fastholde dette på din blog vha. fotos, tegninger, modeller, forskellige former for skriftlighed, osv.  Brug gerne etiketten dyreholdsopgave hver gang du poster et nyt indlæg på bloggen, så bliver overblikket bedre for dig selv når du skal præsentere dit arbejde med bloggen på seminaret d. 12.-13. april 2024. 
Såfremt du har valgt dyrehold som en del af din praksisafprøvning fremlægges disse to opgaver sammen. 

Uge 6 OPGAVE A
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?
                
Uge 8 denne uge skal dyreholdet etableres OPGAVE B
Naturfaglig viden / naturdannelsens kognitive element
6. Sæt dig ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive? formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur. 

 
Etablering af dyrehold
7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder. 



8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i dit dyrehold (økosystem)./ naturdannelsens materielle element


9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).

Uge 10 OPGAVE C

Pædagogiske aktiviteter - husk at dette kan danne udgangspunkt for din praksisafprøvning
Naturdannelsens erfaringsbaserede og følelsesmæssige elementer

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). 



11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 
Uge 11 OPGAVE D


Dokumentation og formidling 
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)


 
 



Uge 12 OPGAVE E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
       Naturdannelsens filosofiske element
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?




Feedback får I undervejs i forbindelse i forbindelse med vejledning og kommentering på bloggen


DIDAKTISK og FAGFAGLIG LITTERATUR om dyrehold
Obligatorisk:
Er dyr til børn? Er børn til dyr? af Trine Hyllested og Ulla Didriksen, nyrevideret i 2008  (afsnit er indskannet på ItsLearning) 

Jordt Jørgensen, N. (2023). Hanedød og æggemassakre. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 26-42 af 175) 
(afsnit er indskannet på ItsLearning) 


Frydenlund. Husted, M. (2023). Hvor kommer maden fra. I: Jordt Jørgensen, N., Dahl Madsen, K., Husted, M. (red.) Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. (s. 87-96 af 175) Frydenlund.
(afsnit er indskannet på ItsLearning) 

Supplerende:
Temanummer om dyrehold - praktisk økologi 6/2009 og dyr i haven
Børn, dyr og natur af Bent Leicht-Madsen, Forlaget Børn og Unge, København 1988 - kapitel 4 og 11

Noter hvilken litteratur du har anvendt - ud over ovenstående vil du have behov for at læse litteratur om dit konkrete dyr.

Se eksempler på andres studerendes dyrehold:


Sommerholdet 2020 har haft landskildpadder, kaniner, kæmpe snegle, ørkenrotter, vinbjergsnegle LÆS MERE
Vinterholdet 2019/20 har haft kæmpe snegle, høns, græshopper, vinbjerg snegle, fedthale mus, LÆS MERE
Sommerholdet (net) 2019 - eksempler: Christina sommerfugle , Maria sommerfugle
Vinterholdet 2018/19 har haft sump skildpadder, vandrende pinde, græshopper, melorm og en kornsnog  LÆS MERE


Kaninhold - Hilde, Ditte, Sofie og Frida


Hønsehold - Maria, Jørn og Stines blog


Musehold - Mathias, Susan og Charlottes blog

Hønsehold med dagplejebørn - Lones blog
Kompostorm i børnehaven - Christinas blog

God fornøjelse!
Ib og Ida

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa

 

No comments:

Post a Comment