Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, May 13, 2019

Planteholdsopgave net

Planteholdsopgave 




På modulet skal du arbejde med at få viden om og erfaringerne med spiring af forskellige frø samt hvordan du kan arbejde med planter i en pædagogisk praksis - vi kalder denne opgave 'plantehold'.

Du skal indsamle og dyrke (5-6 fra hver af de 3 kategorier - dvs. minimum 15 forskellige frø)  

  1. kategori: Frø fra vilde planter  
  2. kategori: Frø fra køleskabets grønt skuffe / køkkenskabe / krydderihylder 
  3. kategori: Frø fra frøposer 


1. blogindlæg - deadline fredag 8.marts
Beskriver hvilke frø du vil eksperimentere med at få til at spire samt hvilken foreløbig litteratur, der anvendes (ud over den obligatoriske: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv. Eksperimenterne tager afsæt i det du etablerede på seminardagen - du må meget gerne tilføje yderligere frø (minimum 15 frø i alt)

Det forventes at du fastholder proces og refleksioner til brug for modulprøven. Blog om processen løbende.
I uge 12 torsdag d. 21/ 3 laves en status på dit plantehold - det er også her du kan vælge at genplante frø der ikke er kommet op og omplante spirer til større potter. Feedback d. 22/3-24.

På bloggen beskrives de naturfaglige og pædagogiske overvejelser - disse danner baggrund for erfaringsopsamlingen.

Fremlæggelsen foregår på seminaret 12.-13.april. Såfremt du har valgt plantehold som en del af din praksisafprøvning fremlægges disse to opgaver sammen. 


Følgende punkter skal indgå i formidlingen af dit planteforløb (rækkefølgen er underordnet):

NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
Planternes behov: 

  • Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.
  • Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
  • Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også




PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

  • Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
  • Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter, herunder overvejelser over hvorledes planteholdet kan understøtte de naturvidenskabelige kompetencer.. (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området.
  • Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.




Ahorn frø

God spirelyst!

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment