Planteholdsopgave
På modulet skal du arbejde med at få viden om og erfaringerne med spiring af forskellige frø samt hvordan du kan arbejde med planter i en pædagogisk praksis - vi kalder denne opgave 'plantehold'.
Du skal indsamle og dyrke (5-6 fra hver af de 3 kategorier - dvs. minimum 15 forskellige frø)
- kategori: Frø fra vilde planter
- kategori: Frø fra køleskabets grønt skuffe / køkkenskabe / krydderihylder
- kategori: Frø fra frøposer
Beskriver hvilke frø du vil eksperimentere med at få til at spire samt hvilken foreløbig litteratur, der anvendes (ud over den obligatoriske: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv. Eksperimenterne tager afsæt i det du etablerede på seminardagen - du må meget gerne tilføje yderligere frø (minimum 15 frø i alt)
Det forventes at du fastholder proces og refleksioner til brug for modulprøven. Blog om processen løbende.
I uge 12 torsdag d. 21/ 3 laves en status på dit plantehold - det er også her du kan vælge at genplante frø der ikke er kommet op og omplante spirer til større potter. Feedback d. 22/3-24.
I uge 12 torsdag d. 21/ 3 laves en status på dit plantehold - det er også her du kan vælge at genplante frø der ikke er kommet op og omplante spirer til større potter. Feedback d. 22/3-24.
På bloggen beskrives de naturfaglige og pædagogiske overvejelser - disse danner baggrund for erfaringsopsamlingen.
Fremlæggelsen foregår på seminaret 12.-13.april. Såfremt
du har valgt plantehold som en del af din praksisafprøvning fremlægges disse to
opgaver sammen.
Følgende punkter skal indgå i formidlingen af dit planteforløb (rækkefølgen er underordnet):
Følgende punkter skal indgå i formidlingen af dit planteforløb (rækkefølgen er underordnet):
NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
Planternes behov:
- Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.
- Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
- Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også
PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
- Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
- Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter, herunder overvejelser over hvorledes planteholdet kan understøtte de naturvidenskabelige kompetencer.. (konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området.
- Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.
No comments:
Post a Comment