Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, February 29, 2024

Mikroforsker metoden

Find materialet

Den oprindelige hjemmeside med materialet om mikroforsker metoden eksisterer ikke længere - du kan finde materialet HER samt proceskortene med beskrivelse af metoden

Hele Krible-krable Hjemmesiden <- med alt det tilhørende materiale.

Om metoden

Vi sætter lidt flere ord på de 7 faser her nedenfor. Hvis man arbejder med alle faserne, er det en måde at lære at arbejde ud fra den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Man kan også vælge at arbejde med dele af metoden eller udvælge nogle af de naturvidenskabelige kompetencer (se grundbogen s. 183) - eksempelvis øve sig i at undersøge noget sammen. 

Vi har også her på underviserblogget et par forløb, hvor vi har arbejdet ud fra mikro forsker metoden - se indsamling af frø om vinteren og ekskursionsgrej lav det selv.



 1. Vi går ud i naturen 
Her afdækker du hvad din målgruppe er optaget af. Måske finde du ud af hvad de allerede ved. 
Et eksempel fra Jonas' biotop, (aktivitet 2) hvor han afprøvet naturbingo og finder ud af at børnene er meget optagede af de dyr de finder (bænkebidere og regnorm).
Denne optagethed kunne lede til at de kiggede nærmere på dyrene - måske med en forskellighedsdug (LINK til dugen), og herfra videre til de næste faser.

Her er du lydhør overfor hvad målgruppen under sig over / hvilke spørgsmål der evt. stilles... dette leder til den næste fase:

   2. "Jeg undrer mig over"
Snak i fællesskab om hvad I undrer jer over. 


Nogle spørgsmål vil være uproduktive dvs. at de ikke leder frem til noget I kan undersøge sammen - de er stadig vigtige at besvare. Disse spørgsmål er ofte omkring katalog viden: Hvor gammel kan en regnorm blive? Hvor mange forskellige bænkebidere findes der i DK?  Faktuelle ting I kan slå op i en håndbog eller finde på nettet. Andre spørgsmål er produktive (se grundbogen s. 197) fordi de kan undersøges sammen med målgruppen. Hvad spiser tusindben? Hvad sker der med et frø hvis man vender det på hovedet - vokser det ned ad? Hvad sker der med det døde pindsvin?


3. Hvad ved vi allerede? (hvorfor er det sådan)
Når I skal gang med at undersøge noget, tager det afsæt i målgruppens eksisterende viden - og ud fra denne vil de forsøge at gætte eller forudsige hvad de tror der vil ske.




 4. Læg en plan for hvordan I finder ud af ... svaret på det I undrer jer over. 

Dette vil være et konkret eksperiment, måske over tid - noget I observerer sammen. Hvordan kan vi finde ud af hvad tusindben spiser? Om frø som vender på hovedet vokser ned ad? OSV.


5. Vi udfører vores plan og observerer hvad der sker.


Måske er det en god ide at tage billeder undervejs, hvis processen er lang. Det er altid en god ide at snakke om hvad I vil lægge mærke til.


6. Hvad fandt vi ud af -


Hvad spiste tusindbenet af de forskellige ting vi lagde ned til det i terrariet? Hvordan voksede frøet vi vendte på hovedet?

 7. Fortæl til andre hvad I har fundet ud af 


Vi nogen I kan fortælle hvad I har fundet ud af... måske giver dette anledning til nye undringer!


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment