Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, February 19, 2024

Hyldetræ og judas ører - vinterbiotop aktiviteter

Lær et træ at kende

Hyldetræer er meget almindelige - vi synger i sommersangen Danmark nu blunder den lyse nat:
  'Hyldene dufter i stuen ind - ude fra Danmarks haver.." Har du én gang duftet til hyld, vil du let kunne genkende duften, da den er meget karakteristisk - og dette vil bidrage til udvikling af kropslig viden. (Ejbye-Ernst, m.fl. 2022).

 
Hyldetræ her i februar og i blomst juni måned.

”Midt i træet sad en gammel, venlig kone med en underlig kjole på, den var ganske grøn ligesom hyldetræets blade og besat med store, hvide hyldeblomster”.
Læs H.C. Andersens eventyr: Hyldemor

I dette indlæg vil vi arbejde med aktiviteter med afsæt i hyld og judasører (svamp) som vokser på hyldetræer primært om vinteren. Vi vil nedenfor lave forskellige pædagogiske aktiviteter med afsæt i hyldetræer på forskellige årstider, hvilket giver mulighed for at inddrage situationsbestemt og erfaringsbaseret viden. (Ejbye-Ernst, m.fl. 2022). Lignende forløb vil kunne laves med andre almindelige hjemmehørende træer. 


Judas ørerne ligner virkelig og føles som om hylde-
træet har ører. Kontekstuel viden.  (Ejbye-Ernst, m.fl. 2022).


Indsamlede judas ører

Vi indsamler et par håndfulde svampe nogle vil vi tilberede med det samme og andre vil vi tørre til senere brug. 


Halvdelen af svampene tørres på et stykke bagepapir 
ved en varmekilde (ovn på 50grader, ved siden af bål 
eller brændeovn, ovenpå en radiator).

De tørrede judas ører gemmes lufttæt
- når de skal spises, lægges de i blød i vand
et par timer før man vil bruge dem i maden.

Konsistensen på judas ører er lidt blød eller blævret - den er derfor bedst i supper eller sammenkogte retter og skåret i mindre strimler. Vi beslutter at lave en thai-style karrysuppe af de friske svampe. Vi har gode erfaringer med disse råvarer, når der skal smages på nye ting - her bruger vi suppen sammen med muslinger 


Alle råvarer er lette at have med på tur.

Suppe med judas ører

Vi haft brugt / ingredienser:

En håndfuld judas ører
50g andre svampe -
østershatte kan også findes om vinteren eller dyrkes selv
(vi brugte champignon)
1ts thai karry paste (grøn eller rød)
50g friskrevet ingefær

1 gulerod (eller rød peberfrugt, bladselleri mm.)
3fed hvid løg
3 forårsløg
1 dåse kokosmælk
½l bouillon
2ss lime saft
nudler



Svampen skæres i tynde strimler.

Riv den friske ingefær og hak hvidløget fint. Skær forårsløget i mindre stykker (gemt toppene til at drysse over).


Ingefær, karry paste, hvidløg og forårsløg svitses i olie.


Svits 2-3minutter.


Tilsæt svampe og grøntsager.


Hak jordnødder og gem dem sammen med forårsløgstoppene til at drysses oven ved servering.
Tilsæt kokosmælk, bouillon og evt. nudler.

Lad suppen simre i max. 5minutter - smag til med limesaft og evt. lidt salt.


Suppen simrer til nudlerne er bløde - grøntsagerne
skal være sprøde.



Så er der serveret :-)

Brug træet fra hyld

Vi har tidligere lavet en bål pustepind (til at få liv i gløderne) af en gren fra hyld - se forløbet HER Denne aktivitet vil kunne laves året rundt. Hyldegrene er særlige fordi marven (det inderste af grenen) er blød og let at fjerne. Du vil også kunne lave fløjter af hyldegrene - se Skoven-i-skolen HER


bål puste pind


Blomster og bær fra hyld

Pandekager

Se et forløb med hyldeblomst pandekager HER på underviserbloggen . Du kan også lave saft af blomsterne - se skoven-i-skolen HER


Hyldeblomster plukket i juni

Saft eller suppe

I sensommeren kan du lave saft eller suppe af hyldebær - se opskriften HER på underviserbloggen


Hyldebær kogt til suppe eller saft i september.
Bærene må ikke spises rå.


Hylde bark - vi undersøger...

Vi undersøge barket på hyldetræet - lægge mærke til overflade, luft, farver og mønstre ved at bruge BARK VINDUET - se mere om dette på underviserbloggen. Denne aktivitet kan laves hele året.



Judas ører

Vi kunne også undersøge hvilke dyr der lever i og omkring hyldetræet....

Litteratur


Ejbye-Ernst, N., Hansen, H. H. M. & Stokholm, D. (2022): Science i daginstitutioner - Filmbaseret inspirationsmateriale til pædagogers arbejde med science. VIA: Aarhus
Link til hæftet 'science i daginstitutioner’ side 72-74


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment