Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, February 11, 2021

K4 opgave - dyrkning af østershatte

Her i starten af februar kan man godt være heldig at finde østershatte i naturen, men de er noget medtagede af frosten. 

 

Jeg har derfor besluttet selv at prøve at dyrke østershatte indenfor. Jeg har købt et dyrkningskit, hvor man dyrker svampene i kaffegrums - synes også det er fint at anvende kaffegrumsen til noget fremfor at smide den i komposten eller i skraldespanden. Nye fotos tilføjes nederst løbende i processen


Jeg har fået tilsendt en spand samt en pose med svampe mycelium - hvis man anvender en analogi og sammenligner en svamp med et æbletræ, kan man sige at myceliumet = æbletræets stamme, blade, rødder, grene og selve svampen = æblet.

Der er flere firmaer der forhandler bøgehatte mycelium, såsom TagTomat og ByondCoffee.


24/1: Myceliumet blandes med 100g fugtig kaffegrums og kommes i en (fødevare)spand. Der er skåret huller i spanden i låget og i siden, hullerne er dækket til med malertape - det er her svampe kommer til at vokse ud.

31/1: Efter en uge har myceliumet dannet et hvidt lag ovenpå kaffegrumsen.



Jeg fylder nu spanden op med fugtigt kaffegrums og stiller den lyst, men ikke i direkte sol - hvilket jeg også ville have svært ved  ;-) ved 10-21grader.


6/2: Der er nu gået en uge uden noget synligt resultat. Jeg vil gerne have flere erfaringer med processen og hvor svært det er at få til at lykkes, inden jeg kan vurdere anvendeligheden af svampedyrkning i en pædagogisk praksis. Umiddelbart tænker jeg at et botilbud / værested hvor man både drikker kaffe og laver mad sammen kunne være en mulighed. I princippet kan man høste svampe 4-5 gange fra spanden, inden ,man fjerner 4/5-del af kaffegrumsen igen og starter forfra. Man behøver altså kun at købe mycelium én gang.

12/2: Nu kan man ane små hvid prikker i kaffegrumsen - mon det er myceliumet der vokser?


21/2: Der sker helt sikker noget nu :-) Jeg har tjekket på nettet og det ser rigtigt ud


Det ser måske ikke så lækkert ud, men det lugter bare af kaffe!

27/2: Det vokser - et tykt lag har spredt sig over hele overfladen. Jeg er spændt på hvordan der dannes hatte som vokser ud af hullerne i siden og låget på spanden (der hvor der sidder malertape).


7/3: Nu er svampen vokset helt om mod låget at bøtten - det sad en smule fast. På siden af spanden buler malertapen nu ud, mon ikke tapen snart spækker og man kan se de første svampe...




8/3: Så er der svampe!! Jeg synes det er fascinerende at man kan dyrke svampe i kaffegrums hjemme på køkkenbordet - jeg glæder mig til at de er spiseklare :-)



Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment