Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Sunday, February 21, 2021

PA 19V. Fugle i pædagogisk praksis. Opgave uge 8-9

Fugle i pædagogisk praksis.  Opgave for uge 8-9.

Pædagogens opgave er at gøre naturen interessant og vedkommende for børn og borgere. Fugle er på mange måder lidt uberegnelige; de er  meget mobile, de er gode til at opfange bevægelser og lyde i deres omgivelser og derfor kommer man sjældent så tæt på, som man måske gerne vil. Der findes dog en hel stribe af aktiviteter som pædagogen kan anvende for at give børn og borgere mulighed for at tilegne sig erfaringer med og viden om fuglenes liv. 




Opgaven tager afsæt i at I tilegner jer forudsætninger for at udføre pædagogiske aktiviteter med fuglene i nærmiljøet. I skal selv tilegner jer kompetencer  i mindst en aktivitet, og argumentere didaktisk for hvordan I kunne arbejde med aktiviteten med en målgruppe. Dokumentationen af jeres egne kompetencer med aktiviteten/aktiviteterne og jeres faglige argumenter for en bestemt måde at gennemføre dem på præsenteres på jeres blog.

Her på underviserbloggen er der under fanen fugle, tre tilgange til fugle som I kan lade jer inspirere af 


Derudover kan der være andre tilgange som at anlægge samlinger med f.eks. fjer, kranier, ædespor, eller aftryk efter fugle. 
Opgaven besvares som blogindlæg. Deadline d. 3. marts.

Som udgangspunkt for opgaven skal I læse Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. (2015) kapitel 5.3 (side 131 - 145) om fugle i pædagogisk praksis. 

Herunder et "Dødebur" med en trafikdræbt spurvehøg. 






Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment