Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, February 18, 2021

Fuglefodring

 Fugle på foderbrættet


Ved institutionen kan det være en god ide med et foderbræt. Foderbrættet giver mulighed for at få oplevelser med fugle forholdsvis tæt på. Vi har sat et fuglebræt op for at få erfaringer med placering, foder og hvilke fugle det er muligt at lokke til.



Foderbrættet er hængt op, helt tæt på ruden for at have mulighed for at se fuglene på tæt hold. Det er vigtigt at placere fuglebrættet et sted, hvor fuglene føler sig lidt beskyttede for rovfugleangreb. Her er der nogle tætte småbuske tæt på og under huset, som fuglene kan søge tilflugt i. 

Fuglebrættet kan i princippet være en åben platform, en lille plade med kanter på, så foderet ikke blæser af. Lidt mere beskyttet er foderet dog når man enten bygger et overdækket hus eller køber et færdigt hus som her til at fodre på. Foderbrættet har to rum, så man også kan eksperimentere med forskelligt foder. Her peanuts og vildtfugleblanding.



Der har aldrig været et foderhus i haven før, men fuglene har et godt lokalkendskab og opdager hurtigt forandringer i deres miljø, som de undersøger. Der gik kun få timer fra foderbrættet var sat op til de første fugle besøgte brættet primært musvitter og blåmejser. Efter et par døgn luskede der flere fasaner rundt i haven, for at samle korn op som faldt ned fra foderbrættet. Her 3 blåmejser, som ser ud til at være meget glade for peanuts. Vi overvejer at flytte foderbrættet lidt længer væk fra vinduet, for at se om flere forskellige fugle vil besøge foderbrættet. 

Bliv klogere på fuglefoder og fuglefodring  DOF - 13 gode råd om fuglefodring 


I forbindelse med børn og borgeres iagttagelse kan en god måde at skærpe opmærksomheden og skabe forventninger og introducere begreber på være at placere en plakat eller et iagttagelsesskema eller som her en bankoplade: naturkonsulentens fuglebanko på det sted hvorfra foderbrættet iagttages. 

Det er også muligt at arbejde på undersøgende og eksperimenterende måder mere målrettet: Her kan du se mere om at arbejde med undringer og produktive spørgsmål rettet mod børn i SFO og med udgangspunkt i fuglefodring: Værksted, natur og teknik bloggen. Læs mere om produktive spørgsmål og eksperimenterende arbejde i grundbogen Ejbye-Ernst N., & Stockholm D. (2015) Natur og udeliv. side 197- 208. Systime.




Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment