Lav din egne undersøgelse af hvad der sker med et dyr når det dør.
Jeg besluttede mig for at etablere et dødebur til fuglen. Dødeburet giver i det pædagogiske arbejde bl. a. mulighed for at arbejde med de naturvidenskabelige kompetencer (Ejbye-Ernst, N., Stockholm, D. (2015) Natur og udeliv. S.183-184) og etablere muligheder for at få erfaringer med en af naturens grundlæggende processer - nedbrydningsprocessen.
Spørgsmål som hvorfor er fuglen død? Hvad sker der med den når den dør? giver rig mulighed for at kommunikation og bearbejdning gennem f.eks. tegninger og måske formulering af forskellige forudsigelser. Igennem forløbet vil der opstå nye indsigter gennem observationer og samtaler omkring dødeburet.
Etablering af dødeburet, 2 stk. hønsetråd ca. 60x60cm klippes ud af en grovmasket hønsetråd(så kan man bedst se igennem) og man behøver ikke flytte trådet for at iagttage og dokumentere. 2 lag sikrer at der kommer luft imellem lagene så det bliver sværere for evt. større dyr som f.eks. ræven at forsøge at flå fuglen ud af buret.
Det første lag placeres oven på fuglen, der sættes metalpløkker i hvert hjørne, således at tråden ikke kan trækkes væk. Det næstelag af tråd fæstnes blot med 4 gamle fliser, så der ikke kommer forsøg på at skubbe sig under nettet. De to lag tråd står i en blød bue hen over den døde fugl.
D. 18/2 får jeg etableret dødeburet. Jeg er spændt på hvordan processen kommer til at forløbe.
D. 21/2. Der har været aktivitet i dødeburet, der ligger små museekskrementer rundt i dunene på ådslet. Der er ingen tegn på insekter omkring fuglen, men det er også stadig koldt. Mon musene bruger dunene til at fore deres bo?
Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa
No comments:
Post a Comment