Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, February 22, 2021

Science i pædagogisk praksis

 Corona opgave til dagstuderende i uge 10

I dette forløb arbejdes med at skabe rammer for et science forløb med afsæt i børnenes nysgerrighed og forundring over dagligdags hændelser / fænomner. Forløbet kan tænkes i et dagtilbud med afsæt i læreplanstemaet natur, udeliv og science - se EMU'en (LINK) eller i den understøttende undervisning (USU) / SFO med af sæt i Fælles målene for natur/teknologi - EMU'en (LINK)

Læs kapitel 6-13 i Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner - (de øvrige kapitler er supplerende litteratur) og orienter jer i Guldager, I. (2018), Grubletegninger. Skinner en blank mønt i mørket. 

Reflekter over den didaktisk tilgang i jeres forløb


Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner s. 27


I  bogen 'Grubletegninger. Skinner en blank mønt i mørket' arbejdes med  forløb med afsæt i børns hverdagsforestillinger og med udgangspunkt i børnenes egne undersøgelser. Grubletegningerne tager afsæt i opfattelser som er hyppige blandt børn i dagtilbud og i indskolingen og knytter sig til genkendelige dagligdagssituationer. Naturvidenskabelige kompetencer som at kunne forudsige, designe et eksperiment, undersøge, observere og konkludere inddrages i de IBSE-baserede forløb. (IBSE - Inquiry Based Science Education).


I kan vælge at afprøve forløb skitserede i bogen eller udvikle jeres egne. Overvej at anvende den nedenstående didaktiske model (den er uddybet i bogen side 5-9).



Arbejdet med science forløbet dokumenteres på jeres studiegruppe blogge og deadline er torsdag 11.marts kl. 10.00. Inddrag nedenstående litteratur, afprøv og dokumenter science forløbene med fotos/video på bloggene.


Litteratur til opgaven er:

Blomgreen, Camilla Bech;  Christiansen, Mie og  Ejbye-Ernst, Niels (2020) Forskningsoversigt: Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner – en forskningsoversigt med fokus på international litteratur. VIA Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner_151220.pdf (videnomfriluftsliv.dk) (LINK)

Guldager, I. (2018), Grubletegninger. Skinner en blank mønt i mørket. https://astra.dk/sites/default/files/grubletegninger_web.pdf  (LINK)


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment