Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, February 8, 2021

Dyrespor i sneen

Efter et døgn med snevejr og fygning har vinden nu lagt sig og vi går ud for at lede efter dyrespor i sneen.
Nogle steder er sneen meget dyb og der er sværere at identificere hvilket dyre der har sat sporet. 

Vi finder en del fodaftryk fra fugle. Solsorten er ret karakteristisk fordi den hopper afsted med næsten samlede fødder


To sæt spor - og et aftryk af vinger da solsorten letter (meget svært at se på fotoet). Inspireret af weekendens virtuelle netundervisning: En af de studerende reflekterede over sin rolle og hvordan hun kunne spille åbne / produktive spørgsmål til børnene... hvorfor stopper sporene? hvad tror I der er sket? I stedet for at fortælle dem at fuglen er føjet. 
Læs Jos Elstgeest's artikel om produktive spørgsmål (LINK) om produktive spørgsmål som lægger op til at børn/unge/borgere undrer sig over - og undersøger fænomener, således at de er de aktivt lærende. Jos Elstgeest definerer et godt sprøgsmål som " et stimulerende spørgsmål, der opfordrer til at se nærmere på problemet, at udføre et eksperiment og skaffe sig en ny erfaring." (Elstgeest, J. 2014. side 2)
Artiklen er fra Tougaard, Sara og Kofod, Lene Hybel (2014) Metoder i naturfag – en antologi, København - du kan downloade resten af bogen her (LINK)


Spor fra mus

Spor fra gulspurv - det ved vi kun fordi vi så dem

Spurvefuglene spise frø der var faldet ned på sneen - her fra buddet skræppe

Her ligger små avner (skal dele) fra græsfrø, som spurvene også har spist.

Overvintringsmuligheder / biodiversitet



På campus har vi masser af fuglekasser, nogle af dem benyttes også af fuglene i vinterhalvåret.


Pindsvineboet er sneet godt til - vi ved ikke om det er beboet / om der ligger en pindsvin i vinterdvale, men vi vil ikke forstyrre ;-)


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment