Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, March 1, 2021

Opstart plantehold PN19S4

Indsamling af frø. 

Det kan stadig lade sig gøre at indsamle frø ude i naturen her i starten af marts. Her er et par eksempler fra frø samlet ind på en gåtur med hunden. Øverst er det burre frø(dem der klistrer sig fast på tøjet), derunder hyben, hvor et par frø er pillet ud for at demonstrere at de er der. Nedenunder en grankogle fra sitkagran.


Her er anskueliggjort hvordan grankogler indeholder frø. Grankoglen er samlet ind og lagt til tørre forinden. Koglen er fra rødgran.


Frøene sorteres fra


Og sættes til spiring


Her nogle et udvalg af frø fundet i køkkenet som jeg vil forsøge mig med at forspire i vindueskarmen og måske flytte ud i haven senere;

Linser:


Kommen(en super insekt plante, -vild duft der steg op fra posen da jeg åbnede den:-))


Sennepsfrø( en super insektplante)


Tidligere har jeg forsøgt med at iagttage spireprocessen hos forskellige bønner og ærter. En god  måde at kunne iagttage selve spireprocessen kan etableres ved at placere et bønne eller ærtefrø op af siden af et glas og holde frøet adskilt fra pottemulden med et kaffefilter. Det giver også gode muligheder for samtaler og måske målinger af hvor hurtigt planten vokser. Øverst på frøet kan man se en lille lys prik, kaldet navlen, hvorigennem stoffer fra moderplanten er strømmet ind i frøet:


Få dage efter er der gang i spireprocesserne i frøet(dag 4)


Dag 6



Her er jeg i fuld gang med omplantning af de chili, peberfrugter og auberginer jeg såede d. 30/1.


Skiltene er klippet ud af en eddikedunk, og så er der skrevet med vandfast tusch på. Bakkerne er tomme bakker fra fiskefars.


Sådan ser vindueskarmen ud nu. Der er ved at være trængsel, bønnen fra billederne ovenfor er over 1 meter høj. Jeg har sat vækstlys op, fordi jeg startede allerede i januar, men det er ikke nødvendigt her i marts hvor dagslængden når de 12 timer.



            Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment