Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Friday, March 5, 2021

Praksisafprøvning - at udtrykke sig æstetisk om fisk

 Hvad ved I om fisk - vi danner os et indtryk af børnenes perspektiver på emnet 

Vi vil give børnene mulighed undersøge fisk og herefter give dem mulighed for at udtrykke sig sanseligt med forskellige materialer (i vores korte corona forløb når vi kun at tegne). Læs om hele forløbet her LINK

Før vi kigger på fisk:

Dag 1: Vi snakker om hvilke fisk børnene har set og hvilke de har spist. Laks, makrel i tomat, fiskefrikadeller, fiske filet; et af børnene fortæller om en kuglefisk med pigge. Snakken og tegneprocessen bliver en smule forstyrret af skolebørnene har frikvarter rundt om bålhytten endvidere er det første gang vi møder børnene.


Et af børnene tegner en makrel.

Børnene fortæller at de tegner hoveder og haler, finner, øjne og munde



Tegning af en 'pigge-fisk'


Barn 1 - før-tegning


Barn 2 - før-tegning

Efter vi har kigget på fisk og leget fiske-huske-spil:


Barn 1 - fiskene har nu fået finner og
munden er flyttet om foran

Barn 2 - på den anden fiske tegning er tilføjet blod og lort,
der kommer ud af fisken og der er kommet flere finner på


På mange af tegningerne er der ikke den store forskel på før og efter tegningerne - vi tænker at et længere forløb med større fordybelse / flere fiske oplevelser samt flere forskellige måder at bearbejde oplevelserne (forme fisk i saltdej, lege fisk, læse om fisk mv.) ville styrke børnenes udtryk og læring.

Litteratur:

Elfström, I., Wehner-Godée, C., Sterner, L. & Nilsson, B. (2012). Børn og naturvidenskab Kbh.: Akademisk Forlag. (se kapitlet 'At kommunikere og gestalte tanker' på ItsLearning)
Kjær, A. (2010). Projektarbejde med børn i daginstitutionen. Dafolo. ISBN: 978-87-7281-468-1

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment