Hvad ved I om fisk - vi danner os et indtryk af børnenes perspektiver på emnet
Vi vil give børnene mulighed undersøge fisk og herefter give dem mulighed for at udtrykke sig sanseligt med forskellige materialer (i vores korte corona forløb når vi kun at tegne). Læs om hele forløbet her LINK
Før vi kigger på fisk:
Dag 1: Vi snakker om hvilke fisk børnene har set og hvilke de har spist. Laks, makrel i tomat, fiskefrikadeller, fiske filet; et af børnene fortæller om en kuglefisk med pigge. Snakken og tegneprocessen bliver en smule forstyrret af skolebørnene har frikvarter rundt om bålhytten endvidere er det første gang vi møder børnene.
Et af børnene tegner en makrel.
Børnene fortæller at de tegner hoveder og haler, finner, øjne og munde
Tegning af en 'pigge-fisk'
Efter vi har kigget på fisk og leget fiske-huske-spil:
Dag 2: Se forløbet med fiske-huske-spil LINK
Barn 1 - fiskene har nu fået finner og
munden er flyttet om foran
munden er flyttet om foran
Barn 2 - på den anden fiske tegning er tilføjet blod og lort,
der kommer ud af fisken og der er kommet flere finner på
der kommer ud af fisken og der er kommet flere finner på
På mange af tegningerne er der ikke den store forskel på før og efter tegningerne - vi tænker at et længere forløb med større fordybelse / flere fiske oplevelser samt flere forskellige måder at bearbejde oplevelserne (forme fisk i saltdej, lege fisk, læse om fisk mv.) ville styrke børnenes udtryk og læring.
Litteratur:
Elfström, I., Wehner-Godée, C., Sterner, L. & Nilsson, B. (2012). Børn og naturvidenskab Kbh.: Akademisk Forlag. (se kapitlet 'At kommunikere og gestalte tanker' på ItsLearning)Kjær, A. (2010). Projektarbejde med børn i daginstitutionen. Dafolo. ISBN: 978-87-7281-468-1
Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa
No comments:
Post a Comment