Vi har medbragt ørreder som vi undersøger sammen med børnene. Efter af have undersøgt og snakket om hvad vi kunne se på fiskene udenpå, vil vi gerne have en aktivitet der er mindre stillesiddende og som inddrager hvordan andre fisk ser ud, inden vi undersøgerne ørrederne inden i.
Spilleregler
Vi har lavet et memory (huske-) spil med 9 forskellige par / stik. Et par består af en fisk og en fiskeret, som vi tænker de 5-6årige børn kender. Vi har fået et lille indblik i dette dagen før, hvor vi har snakket om og tegnet fisk - se hele forløbet her LINK
Vi har forberedt det antal fiskekort der passer med at alle børn kan samle alle stik, når de samarbejder to og to. Vi har placeret kortene rundt i terrænet (men inden for synsvidde) alle kortene med fisk under røde kegler og alle kortene med fiskeretter under hvide kegler.
Det ene barn henter et fiske kort under en rød kegle...
... det andet barn finder et kort med en fiskeret under en hvid kegle.
Tilbage ved basen sammenlignes kortene - passer de sammen? Nej det er en ål og torskerogn - kortene lægges tilbage og nye hentes.
Ved basen har vi lagt alle de færdige stik på græsset, så børnene har mulighed for at tjekke efter hvis de er i tvivl om deres stik passer sammen. Her kan vi snakke om udseende / inddrage fagsprog naturligt i samtalen og opdage forskelle og ligheder mellem de forskellige fisk.
Der kigges nøje efter
Det bliver til mange løbe ture, megen snak og mange stik.
Nogle af børnene ville gerne bruge kortene igen, da de tegnede fisk.
En fladfisk
Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa
No comments:
Post a Comment