Vores praksisafprøvning
Vi planlægger et forløb omkring fisk med en gruppe på 6-8 børnehavebørn i alderen 5-6år. Forløbet strækker sig over to dage.
Vores didaktiske overvejelser
Vi tager afsæt i en undersøgelse af naturvejledning med børn, hvor der refereres til tre områder børnene især husker fra forløbene i naturen:
- " Overraskende hændelser
- Produktion af konkrete genstande eller madlavning
- Kropslige oplevelser" (Ejbye-Ernst (2015) s. 185)
Vi vil endvidere have fokus på kommunikation børnene imellem og barn-voksen dialogen med afsæt i de konkrete sanselige erfaringer børnenes får mulighed for danne sig i forløbet omkring fisk. Se også afsnittet 6.2 Kommunikative færdigheder (Ejbye-Ernst (2015) s. 184 - 203)
Vi vil endvidere have fokus på børnenes for mulighed for at udvikle følgende naturvidenskabelige kompetencer:
at observere / kigge nøje efter bestemte ting
at kommunikere / bruge fagord om aktivitetenat observere / kigge nøje efter bestemte ting
at kategorisere / finde forskelle og ligheder og systematisere disse
(Ejbye-Ernst (2015) kap. 6.1)
Mål for børnenes læringsudbytte
At børnene får mulighed for...
- at få konkrete sanselige erfaringer med fisk, herunder også at spise den
- at tilegne sig begreber om fisk, så som finner, skæl, hale, svømmeblære mv.
- at koble forløbet til deres eksisterende erfaringer med / viden om fisk via samtale, observationer, undersøgelser og tegninger samt smagsoplevelser.
1. dag vil vi forsøge at afdække hvad børnenes allerede ved om fisk - vi vil snakke om hvilke fisk de har set og måske spist, måske på film, hos fiskebilen eller i et akvarium mv. Vi er bevidste om at formulere åbne produktive spørgsmål og vil lytte efter hvilke fiskearter børnene kender og måske har smagt. Herefter har vi medbragt klipboards, pap og farveblyanter så børnene har mulighed for at tegne fisk. Vi vil lægge mærke til hvilke enkelt dele af fiskene de tegner og om/hvordan de benævner disse. (Produktive spørgsmål i Ejbye-Ernst (2015) s. 197-200)
2. dag vil vi medbringe ørreder således at børnene to & to kan undersøge dem.
Her kommer billeder og refleksioner over vores 2. dag
Undersøgelse af fiske udenpå
Vi vil spørge åbent ind til hvad børnene kan se (uden på fisken), opfordre dem til at vende og dreje, mærke efter og lugte til dem. Vi forestiller os at vi stilladserer børnenes undersøgelse med disse produktive spørgsmål - som "har du prøvet at kigge ind i fiskens mund? Hvad kan du se? Hvad kan du mærke?"
Vi vil også undersøge fisken indeni - "hvad tror I vi finder inden i fisken?"
Vi vil også undersøge fisken indeni - "hvad tror I vi finder inden i fisken?"
Efter vi har kigget udenpå fiskene - har vi en aktivitet med mere bevægelse /leg: En fiske-memory-stafet-leg - se legen her på underviserbloggen
Undersøgelsen af fisk inden i
Efter legen samles vi ved bordene i de små grupper igen. Vi medbringer sakse så børnene selv kan klippe fiskene op.
Efter undersøgelse af fiske vil vi tilberede den - dels i dej på bål dels i røgoven - sammen med børnene.
Imens fisken bliver tilberedt vil vi tegne fisk igen. Tegning nr. 2 giver os et indblik i hvordan barnet nu opfatter fisk og fungerer desuden som en mulighed bearbejdning af forløbet, hvor vi sammen med børnene kan sprogliggøre nye erfaringer og oplevelser.
Litteratur:
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime
Elfström, I., Wehner-Godée, C., Sterner, L. & Nilsson, B. (2012). Børn og naturvidenskab Kbh.: Akademisk Forlag. side 30-38 At kommunikere og gestalte tanker. Se ressourcer på ItsLearning
Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa
No comments:
Post a Comment