I dette indlæg præsenter vi en biotop aktivitet med udgangspunkt i træerne på din biotop. Vi har lavet aktiviteten i januar, men aktiviteten er relevant på alle årstider.
Først vil vi give et overblik over de forskellige aktiviteter du kan sætte i gang på din vinter biotop, ved at linke til forskellige indlæg her på underviser bloggen:
VINTER-BIOTOPEN - overblik over aktiviteter
UNDERSØGELSE AF BARK - vi opdager forskelle og ligheder
Vi har udviklet et materiale som vi håber inspirer til undersøge træers mangfoldighed gennem konkrete sanselige oplevelser og dialoger omkring dette. Et langsigt mål vil være at øge omverdens forståelsen - at træer er meget forskellige samt at få en begyndende forståelse for planters biodiversitet. Vi har ikke fokus på konceptuel viden (katalog viden - se grundbogen s. 60) med i højere grad kropslig og dialogisk viden.
Materialet afprøves i 8 dagtilbud i løbet af februar 2024 og vi vil inddrage erfaringer fra dette og videreudvikle materialet.
Vi tager afsæt i de pædagogiske mål for læreplanstemaet for natur, udeliv og science (Se EMU her):
1. "Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen [...]"
2. "Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden [...]"
Vi tænker at materialet rummer mulighed for at følge barnets perspektiv - hvad får de øje på og synes er spændende? Hvordan / hvor meget / hvordan skal jeg som pædagog begrebsliggøre det børnene er optagede af?
Som pædagoger er følgende refleksion altid væsentligt: "Det kræver [...] pædagogisk dømmekraft at vurdere, hvorvidt man skal insistere på i en given situation at pege ud og fokusere et barns opmærksomhed i retning af et bestemt fokus, eller hvorvidt man skal lytte til og bekræfte barnets i øvrigt relevante opfattelser af, hvad der er betydningsfuldt i forhold til at indgå ikke blot i naturvidenskabelige fællesskaber, men i fællesskaber generelt." (Stockholm 2022, side 9)
Hvad kan man føle, lugte, se gennem vinduet...? Et mønster? En farve? Hvordan føles barken? Vi tænker at piktogrammerne kan understøtte didalogen.
hvor der vokser gråt lav i runde pletter.
Birketræet har mange farver - den hvide bark er tydelig.
Træet er stort og gammelt og der gror en del blødt mos på det.
Litteratur
Stokholm, D.; Blomgreen, C. B.; Christiansen M. & Ejbye-Ernst, N. (2022): Børns perspektiver på science – En publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner LINK til materialetNatur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa
No comments:
Post a Comment