Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, January 18, 2024

Friluftslivstur - forberedelse af turen

Inden friluftslivsturen kan det være en god ide at tænke igennem, hvad I har brug for at medbringe, således at I får mulighed for at udvikle og tilegne jer nye færdigheder og kompetencer under primitive forhold. I jeres kommende pædagogiske praksis, vil det være relevant at overveje hvordan I kan inddrage jeres målgruppe i forberedelsen og evt. planlægningen af en friluftslivstur - læs de obligatoriske tre tekster inden turen (se ItsLearning). Se også friluftslivsopgaven (net vinter)

Hjemmelavede tændblokke - vi forbereder og tænder bål sammen

Randi Sølvik beskriver det hun kalder kropslige samhandlingen som en væsentligt egenskab ved friluftsliv - en samhandling som et middel til at opnå et mål for eksempel at tænde et bål sammen, så vi kan tilberede vores mad. (Sølvik, R. (2011) side 88) Bålet bliver et samlingspunkt for samtale og samhandling.
I sin ph.d. undersøgte Sølvig læringspotentialerne i friluftslivet med udgangspunkt i en specialskolekontekst. Her beskriver hun ilden som samlingssted: ”Ilden fremstår som en samlende kraft i friluftslivet. De unge giver udtryk for et særegent og sanseligt sammenhold omkring bålet, som igen åbner op for gode samtaler” (Abelsen og Leirhaug 2022).

Når vi forbereder turen ved på forhånd at fremstille forskelligt grej - her tændblokke - giver det os muligheder for at få indsigt hvilke forventningerne børn, unge eller borgere har til turen og dens aktiviteter - vi skal tænde bål, hvilke erfaringer er der med dette? Hvad kunne vi mere have brug for at medbringe? Skal vi øve os på at tænde op inden vi tager afsted. Se underviserbloggen: Hvordan tænder man et bål og får gode gløder til madlavning eller optænding af bål i et læringsperspektiv
Du kan også finde ideer fra underviserbloggen til andet grej til optænding af bål så som pustepinde og stearinbomber.

... opskriften på tændblokke

 

Du skal bruge, stearinstumper,  fnuller fra en
tørretumbler 
og evt. tørt savsmuld.


Fnulleret fra tørretumbleren og det
tørre savsmuld fordeles i æggebakken.

Kom stearinstumperne i en bøtte, så du kan smelte
den over et vandbad.

Det er bedst at smelte stearinen udenfor som
du undgår at indånde partikler fra stearinen.





Hæld forsigtigt den varme stearin i 
æggebakkerummene. Den størkner
hurtigt når det er koldt.

 

Del æggebakken i mindre stykker - nu er de 
hjemmelavede tændblokke klar til brug.

Da der er meget sne lægger vi tændblokken på et stykke
tørt træ sammen med nogle spåner, så det får godt fat
 inden vi lægger det i bålet.


Litteratur

Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: T. Souilé & B. Therkildsen (red.), Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92 af 210 s). Handicapidrættens Videnscenter. (indscannet på Itslearning)

Abelsen, Kristian og Leirhaug, Petter Erik (2022) Engagerede lærere med bål på gymnasiets skema In: Tidsskrift for forskning i kunst- og idrætsundervisning. Bind 6 s. 21 – 36   LINK til artiklen 


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa




No comments:

Post a Comment