Inden friluftslivsturen kan det være en god ide at tænke igennem, hvad I har brug for at medbringe, således at I får mulighed for at udvikle og tilegne jer nye færdigheder og kompetencer under primitive forhold. I jeres kommende pædagogiske praksis, vil det være relevant at overveje hvordan I kan inddrage jeres målgruppe i forberedelsen og evt. planlægningen af en friluftslivstur - læs de obligatoriske tre tekster inden turen (se ItsLearning). Se også friluftslivsopgaven (net vinter)
Hjemmelavede tændblokke - vi forbereder og tænder bål sammen
I sin ph.d. undersøgte Sølvig læringspotentialerne i friluftslivet med udgangspunkt i en specialskolekontekst. Her beskriver hun ilden som samlingssted: ”Ilden fremstår som en samlende kraft i friluftslivet. De unge giver udtryk for et særegent og sanseligt sammenhold omkring bålet, som igen åbner op for gode samtaler” (Abelsen og Leirhaug 2022).
Du kan også finde ideer fra underviserbloggen til andet grej til optænding af bål så som pustepinde og stearinbomber.
... opskriften på tændblokke
tørre savsmuld fordeles i æggebakken.
tørt træ sammen med nogle spåner, så det får godt fat
inden vi lægger det i bålet.
Litteratur
Sølvik, R. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap
for ungdom med adferdsvansker. I: T. Souilé & B. Therkildsen (red.),
Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (s. 80-92 af 210 s).
Handicapidrættens Videnscenter. (indscannet på Itslearning)
Abelsen, Kristian og Leirhaug, Petter Erik (2022) Engagerede lærere med bål på gymnasiets skema In: Tidsskrift for forskning i kunst- og idrætsundervisning. Bind 6 s. 21 – 36 LINK til artiklen
No comments:
Post a Comment