Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Sunday, January 3, 2021

Optænding af bål i et læringsperspektiv

Optænding af bål i et læringsperspektiv:



Hvordan lære at mestre at tænde et bål? Hvilke færdigheder besidder barnet/borgeren allerede og hvilke er nødvendig at udvikle for at lykkes med at tænde et bål? Hvilke naturfaglige undersøgelser og eksperimenter kan et forløb med optænding af bål lægge op til?


Vi vil fremstille optændings kits, med materialer den enkelte har været med til at udvælge, afprøve og mestrer at bruge. Her bliver materialerne samlet i en læder pose, voksdug vil også være et velegnet materiale af lave posen af.


Forberedelse af træ til bålet - overvej hvilke træsorter er mest velegnede, hvis bål skal bruges til at lave mad i gløderne? Se tabel over træsorternes brandværdi i grundbogen: Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime side 149
Eller prøv forskellige træsorter af sammen med børn/borgere. Og hvilke materialer er bedst når man skal tænde et bål? Er de mon visne blade, bark, avis eller noget helt fjerde...? Hvilke træsorter giver de bedste gløder?

 


Børn/borgere forudsiger, hvad de tror er det bedste optændingsmateriale og bagefter undersøger de dette ved at prøve det af et materiale af gangen. Her er det vigtigt at støtte børns/borgere observationer af hvordan de forskellige materialer brænder, så det muligt at samle op på og systematisere erfaringerne (data) efterfølgende, således at forskelle og ligheder bliver tydelige for børn/borgere og nye erkendelser kan kobles til det de første troede (deres forudsigelser). Om at forudsige, undersøge og observere - læs om de naturvidenskabelige kompetencer i grundbogen: Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Side 183

Piktogrammer kan være en måde at stilladsere barnets/borgerens læreproces frem mod evt. selv at kunne tænde et bål. Detaljeringgraden / antallet af fotos afhænger af den enkeltes forudsætninger og behov.




 "Optændings-blokke" af stearin og kogler

Lav egne 'optændings-blokke' / kogle-stearin-bomber til optændingskittet. Du skal bruge stearinlys, kogler, bomuldssnor og en gammel gryde.



Bind en bomuldssnor i koglen til at holde i, når den dyppes i den smeltede stearin. Snoren fungerer som en væge, når man skal tænde op.



Smelt stearinlysene over sagte ild - pas på stearindampene over gryden ikke antænder!


Tag gryden med den smeltede stearin ud af bålet og lad den køle lidt af inden koglerne dyppes. 



Hvilke kogler har vi fundet?



Måske opdager I forskellige slags kogler - du kan se nogle af de forskellige kogler fra gran, fyr og lærk på skoven i skolens kogleark Hvilke har I fundet?


Optænding med ildstål


Ildstål eller tændstål fås både i en moderne og en historisk version - her fra jernealderen. Se hvordan du bruger ildstålet her på undervisningsbloggen - du kan købe jernalder ildstål her eller låne på campus, hvor vi også har nogle fra vikingetiden.


Prøv måske også at tænde bål med en lup på en solskinsdag..




Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa




No comments:

Post a Comment