Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Tuesday, January 26, 2021

Udviklingsarbejde-PA19V.NU -Coronaversion

Opgave om udviklingsarbejde (dag studiet) 

 
Udviklingsopgaven tager afsæt i læsningen af Krogh, Suzanne og Smidt, Søren (2016) Aktionslæring i pædagogisk praksis, Dafolo, Frederikshavn. Heri præsenteres følgende model som danner metodisk baggrund for udviklingsopgaven;



Struktur for udviklingsarbejdet:

Fase 1:
Udarbejdelse af case 1-2 normalsider. Følgende overvejelser kan måske hjælpe jer i forbindelse med udarbejdelsen af casen:

Hvad er institutionens aktuelle praksis der relaterer sig til natur og udeliv?
Hvad er børne/borgerperspektivet?
Hvordan forholder pædagogerne sig til arbejdet med natur og udeliv, hvad er deres lyst, motivation, forudsætninger og muligheder?
Hvordan begrunder institutionen deres natur- og udelivspraksis. Det kan være mundtligt eller i officielle dokumenter?
Hvordan er de praktiske muligheder for at tage på tur. Er der grej i form af f.eks. turrygsække, trækvogne og andet som er pakket og tilgængelig for alle?
Hvordan er mulighederne for et aktivt udeliv på institutionen og i den umiddelbare nærhed?
Hvordan signalerer institutionen deres udelivsarbejde i forhold til forældre/pårørende eller samarbejder med dem om f.eks. praktisk udetøj eller andre forhold der er vigtige i forhold til at kunne praktisere natur og udeliv?
Hvad er personalets lyst og motivation til at tænke andre/alle dele af institutionens praksis ud i omgivelserne?
Casen afleveres 2.februar på ItsLearning


Fase 2:
På baggrund af casen udarbejdes en skriftlig opgave på max. 8 normalsider (inkl. casen). Opgaven har
 hovedvægt på aktionslæringsmodellens første 4 punkter. Under arbejdet med de første 2 punkter, udarbejdes en litteraturliste som I afleverer i Itslearning forud den 1. vejledning d. 9/2 kl. 8.30 - 11.30. 

Hent inspiration til litteratur på underviser bloggens litteraturliste (link) og til oplægget ved biblioteket om litteratursøgning (se tidspunkt og forberedelse i ItsLearning)

Forløbets 
2. vejledning er placeret d. 16/2 8.30 - 11.30

1. Undring: I denne fase udvælges og afgrænses fokus for aktionslæringsforløbet. Hvad skal udvikles forandres, hvad skal børn/borgere støttes i, udfordres i eller blive klogere på? 

2. Viden: Hvilken viden findes der om temaet, der er relevant at tage afsæt i? Viden kan være forsknings- eller udviklingsarbejder, artikler, bøger, udsendelser, foredrag og kurser mm. Det kan også være viden der endnu ikke findes og som kunne etableres gennem indsamling af empiri, men det er nok ikke aktuelt for alle grupper. 

3. Mål: På baggrund af det videngrundlag I har etableret udvikler I mål for børn/borgere og  medarbejdernes didaktiske kompetencer. Det er vigtigt at adskille hvad der er mål for børn/borgere og hvad der er mål for medarbejdere , 

4: Planlægning: Der udarbejdes en plan for aktionerne og hvad der skal gøres i resten af forløbet, herunder en plan for hvordan iagttagelser af aktionerne skal indsamles. 

Til sidst gives et kortfattet bud på, hvordan der kunne arbejdes med punkterne 6, 7, 8 og 9 (ca. 1 side). 
Opgaven afleveres d. 22. februar kl. 12.00.

Fase 3:
Mundtlig feedback i studiegrupper via Zoom tirsdag d. 23. februar mellem 8.30 og 11.30


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa


No comments:

Post a Comment