Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Wednesday, January 27, 2021

Friluftsliv - mad på trangia

Et trangiasæt (også kaldet et stormkøkken) er smart at have med på tur til en fast udebase eller en biotop med børn og borgere året rundt - her i vinterhalvåret er det dejligt med varm drikkelse, supper, grød eller lune brød. 


For børn og borgere har det betydning at komme på det samme sted (måske på en biotop eller en fast udebase) mange gang og på forskellige årstider og derigennem udvikle et tilhørsforhold til dette sted. Pædagogerne fra casen bskrevet i nedenstående litteratur vægter at børnene i deres dagtilbud besøger det samme naturområde ugentligt og ønsker at fremme at børnene lægger mærke til forandringer (forårsspirer, et væltet træ, liv i myrertuen) og markante kendetegn i området (et særligt klatretræ, en rævegrav, et godt sted at finde hvirvelløse dyr) for der igennem at få indblik i stedets (biotopens) forandring, variation og biodiversitet (hvilke dyr og planter der lever på stedet). 

Kilde: Afsnittet 'Steder og bæredygtighed' side 202-4 i kap. 10 Pædagogik for bæredygtighed i daginstitutioner. Jørgensen, Nanna & Madsen, Kathrine  I: Lysgaard, Jonas Andreasen og Jørgensen, Nanna Jordt (2020) Bæredygtighedens pædagogik -forskningsperspektiver og eksempler fra praksis. Frydenlund Academic (Se ressourcer på ItsLearning)

Den amerikanske journalist Richard Louv der har skrevet 'Det sidste barn i skoven' mener at vores sensoriske verden er skrumpet ind fordi vi færdes mindre i naturen. I kapitlet 'Klog på naturen: Om at være opmærksom' (Louv, R. 2014 s.80-88) refererer Louv til Howard Gardners ottende intelligens: naturlig intelligens (evnen til at forstå naturen). Professor Leslie Owen Wilson har udfærdiget en liste der beskriver den ottende intelligens:

"1. Har veludviklede sensoriske færdigheder, herunder syns-, høre-, lugte-, smags og følesanser.
  2. Har let ved at bruge deres større sensoriske evner til at lægge mærke til, og kategorisere ting fra 
      naturen. [...]
  4. Lægger mærke til deres omgivelser - forskelle, ligheder, anamalier, uregelmæssigheder. [...]" (Louv, R. 2014 s.81)

Louv, R. (2014) Det sidste barn i skoven. red vores børn fra Natur-Mangel Syndromet. Forlag Profic

Hvordan samler og bruger du en trangia?


Her har vi valgt at bruge gas, men man kan også anvende en lille brænder der bruger husholdingssprit i sin trangia. Det er dog lettere at regulere temperaturen med en gasbrænder. Trangiaen må kun anvendes udenfor. Stil altid trangiaen på en jævnt (ikke brændbart) underlag. 


Opskifter på trangia mad

Timian brød - lunt og nybagt

Her er en let opskrift på brød stegt på din trangia. Det enkelste er at blande de tørre ingredienser hjemmefra - gerne én pose pr. brugergruppe. Her har vi brugt timian - lad gerne brugerne vælge mellem forskellige krydderier (oregano, rosmarin, hvidløg) Om foråret vil I kunne plukke og tilsætte urter som ramsløg ude i skoven.

Tørre ingredienser (passer til et pandebrød) blandes i en frysepose:

4dl mel (evt. iblandet lidt kerner)
1 spsk. bagepulver
(lidt salt)
1 tsk. timian (gerne frisk)

Våde ingredienser (blandes evt. en lille plastflaske / syltetøjsglas):

1½dl vand
2 spsk. olie

Ude på tur tilsætter I vand/olie blanding i posen og ælter dejen i posen. Hvis man fugter sine fingre lidt inden man tager dejen ude af posen, klistrer det ikke så meget. Form et fladt brød på panden og steg det gyldent på den ene siden, inden I vender det.




Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment