Når du har fundet dín biotop og lavet indlæg med fotos, beskrivelse og kortskitse, er det tid til næste trin i biotop opgaven (net)
Hvilket grej kan jeg tage med på min biotop...
Du skal nu i gang med at finde 10 dyr og 10 planter - her er lidt fif til grej:
Film med præsentation af indsamlingsgrej
Lav dit eget grej
Du kan også selv lave forskellige grej til at indsamle dyr på din biotop, så som ketchere til at fange dyr i vand eller en bankeskrærm til at indsamle dyr fra træer og buske. Se underviserbloggen her!
Hvilke vidensformer kan inddrages i aktiviteterne med indsamling af dyr og planter på din biotop?
Læs om vidensformer i grundbogens kapitel 3 - side 53-61 - og evt. også i denne nyere tekst på scienceklog.dk/ i publikationen Ejbye-Ernst, N., Hansen, H. H. M. & Stokholm, D. (2022):
Science i daginstitutioner - Filmbaseret inspirationsmateriale til pædagogers
arbejde med science. VIA: Aarhus
Link til hæftet 'science i daginstitutioner'
Link til hæftet 'science i daginstitutioner'
"Konceptuel viden (deklarativ viden, epistemisk
viden) er viden, som er sproglig, eksplicit og videnskabelig. Det er fagbegreber og faktuel viden om dyr
og planter..." (Scienceklog s. 72)
Vi begynder at kunne navngive nogle af de forskellige dyre- og plantearter der er på biotopen - lægger mærke til hvordan knopperne på hasselbusken bliver større og hvordan det får rakler.
"Kontekstuel viden (sanselig, metaforisk, narrativ)
er kendskab til eksempelvis melorme, myrer, undersøgelser og konstruktioner, som børnene har fået
gennem oplevelsesbaserede erfaringer." (Scienceklog s. 72)
Vi tager nogle bænkebidere med tilbage til institutionen og gætter på hvad de spiser - her inddrages den allerede eksisterende viden (måske hverdags viden) om hvad forskellige dyr spiser. Vi gætter (forudsiger) og prøver det af, imens vi iagttager hvad der sker. Vi kigger nærmere på de dyr eller planter, vi har fundet og tegner dem eller former dem i modellervoks (eller trylledej).
"Dialogisk viden er viden omsat til sprog, typisk
gennem de samtaler, der foregår mellem børn og pædagoger, børn og forældre eller børn og børn imellem."(Scienceklog s. 72)
Vi snakker om hvordan vi kan bygge en vandkikkert, så vi kan se på dyrene nede i vandet.
"Situationsbestemt og erfaringsbaseret viden –
phronesis – [...] er den situationsbestemte dømmekraft, der er baseret på erfaringer tidligere situationer." (Scienceklog s. 73)
Når biotopen besøges mange gange tilegnes viden om eksempelvis: Hvordan stangketchen kan bruges til at fange dyr i søen helt inde under brinken eller hvordan den store træstub kan vendes rundt med gren så vi kan finde bænkebidere, tusind og skolopendere på den fugtige bagside.
Når biotopen besøges mange gange tilegnes viden om eksempelvis: Hvordan stangketchen kan bruges til at fange dyr i søen helt inde under brinken eller hvordan den store træstub kan vendes rundt med gren så vi kan finde bænkebidere, tusind og skolopendere på den fugtige bagside.
Kropslig viden - at have mulighed for at gøre sig konkrete kropslige erfaringer.
Fyrrekoglen er svær at brække af grenen og fingrene bliver klistrede af harpiks., når vi prøver Vi kan lugte harpiksen på fingrene længe efter vi er kommet hjem fra skoven.
No comments:
Post a Comment