Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Sunday, January 23, 2022

Ekskursions grej - lav det selv

At involvere børn, unge og borgere i at fremstille indsamlings grej der kan bruges til at indfange dyr, kan være et relevant udgangspunkt for en dialog om den kommende ekskursion og en mulig måde at skabe ejerskab til forløbet. Et andet perspektiv kunne være at øge ressource bevidstheden, da materialerne til grejet nedenfor for største delen er genbrugsmaterialer.

Indsamlingsgrej vand

Det er enkelt at lave udstyr til indsamling af de hvirvelløse dyr i ferskvand

Man kommer langt med en kæp, en køkken si og en rulle gaffertape :-)

Lav din egen vandkikkert - 'Hovedet i havet' viser her hvordan




Indsamlingsgrej land


En enkelt måde at indsamle især hvirvelløse dyr på land er at lave fælder - se her på undervisnings bloggen

Lav en vadeslæde af en overskåret plastik dunk.


Vadeslæden er meget velegnet til de yngste børn som kan have svært ved at bevæge sig ujævnt terræn med bakker, kurve eller spande, men har lettere ved at trække slæden. Den afskårne side kan evt. bruges til at lave flere rum i slæden.

Bankeskærm

Hvis man gerne vil undersøge hvilke hvirvelløse dyr der lever på de nederste grene på større træer. kan man medbringe et hvidt stykke stof/plastikdug og lægge rundt om stammen og ryste grenene. Dette fungerer bedst når der er blade på træerne (det giver flest dyr). 
Vi har lavet en bankeskærm af en gammelt hovedpudebetræk, to pinde samt lidt snor


En gammel pudebetræk købt for en femmer på genbrug


En krydsbesnøring - jeg har lavet den lidt løs så pindene kan krænges ind i betrækket




Berlese / lysfælde - på jagt efter hvirvelløse dyr i skovbunden

I det følgende vil vi prøve at skitsere hvordan vi kunne tage afsæt de 7 trin i  Mikroforsker Metoden  fra Naturvejlederforeningen i et forløb med en gruppe børnehavebørn. Metoden bygger på den norske Nysgerrig Per metode, og fremmer at man arbejder med udgangspunkt i børnenes egen undren og at man som pædagog stilladserer børnenes egne undersøgelser. Dette hænger meget fint sammen med læreplanstemaet 'natur, udeliv og science' hvor vi skal understøtte "...at barnet udvikler nysgerrighed og lyst til at udforske naturen..." § 11 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer (se EMU her) Vores mål for dette forløb vil således være at børnene prøver at formulere undre spørgsmål og at de med støtte fra pædagogerne (guidende spørgsmål, sørger for materialer)  designer deres egen undersøgelse.




 1. Vi går ud i naturen på undringsjagt - pædagogens rolle er at lægge mærke til hvad børnene er optagede af (tage fotos og notere) - her en vinterdag i skoven.


2. "Jeg undrer mig over" - hvad var børnenes optagede af? Stil produktive spørgsmål til børnene: Spørgsmål der lægger op til en undersøgelse.
I vores eksempel: Hvor er de små dyr om vinteren? Hvordan kan vi finde de små dyr i alle bladene / jorden under bladene? STILLE SPØRGSMÅL
 
3. Hvad ved vi allerede? Om sommeren finder vi dyr i bladene / i jorden i skoven. Mange af dyrene lever hvor det er mørkt og fugtigt

 4. Læg en plan for hvordan vi finder ud af om der er små dyr i bladene. Vi designer og bygger en fælde hvor vi lægger blade og jord fra skoven. KONSTRUERE


Vi skal bruge to spande en stor og en der er en smule mindre. Vi borer en masse huller i bunden af den store spand. Vi snakker løbende om hvor store hullerne skal være? Hvor mange huller vi skal bore?  Og ikke mindst hvilke dyr vi tror der er i bladene / jorden og som falder igennem hullerne? FORUDSIGE


Vi lægger fugtigt køkkenrulle i bunden af den lille spand, som dyrene kan gemme sig under


Vi taper de to spande sammen (den store med hullerne øverst) og fylder den med jord og de blade vi har indsamlet i skoven i spanden. Nu sætter vi lys hen over spanden. Vi tænker (vores hypotese er) at de små hvirvelløse dyr vil søge væk fra lyset og ned i den mørke og fugtige spand, hvor vi nemt kan se dem.

 5. Vi udfører vores plan og observerer hvad der sker. Vi tager fotos af processen og de dyr vi fanger i den nederste spand. Vi undersøger dyrene.



6. Hvad fandt vi ud af - er der små dyr i bladene / jorden om vinteren. I vores eksperiment er blade og jord indsamlet i frostvejr, så vi regner ikke med at finde mange dyr. Vi prøver igen hvor vejret er lidt mildere.

 7. Fortæl til andre hvad I har fundet ud af - vi vil lave en lille udstilling med fælden, processen med bygningen af den samt foto / tegninger af de dyr vi fandt. Hvis var i en institution ville vi lade vores gruppe børn fortælle til en anden gruppe børn hvad de undrede sig over, hvordan de undersøgte det samt hvad de fandt ud af.




Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa



No comments:

Post a Comment