Praksisafprøvning 1.del - lav en mini naturfestival
Du skal lave en mini-festival (I må gerne arbejde flere sammen, hvis det er praktisk muligt) med et forløb (på min. 3 timer) som du afprøver i en selvvalgt institution. Forløbet skal afprøves i uge 18.På din blog skal du beskrive følende inden forløbet afprøves:
- Det emne du/I arbejder med
- Målet for børnenes / borgernes udbytte
- De tegn på læring du/I vil iagttage undervejs i forløbet
- Den pædagogisk-didaktiske tilgang du/I anvender i forløbet
På din blog skal du efterfølgende dokumentere forløbets afprøvning - husk at indhente foto tilladelse eller evt. sløre ansigter.
- Evaluer forløb og skriv dine /jeres refleksioner i forhold til mål, tegn og den pædagogisk-didaktiske tilgang.
Her er et eksempel på nogle tanker omkring et forløb omkring ligevægt
Inspireret af et forløb fra Science i børnehøjde i Bramming, vil jeg udvikle et forløb, hvor vi arbejder med begrebet ligevægt - herunder også begreber som tung og let - med de ældste børnehavebørn. Børnene har allerede eksperimenter lidt med vægte.
Børnene er optagede af at skabe ligevægt i de to skåle med sand og vand
- er det mon smartest at flytte en kop sand eller vand?
Børnene fra skovbørnehaven i Winchester (England) eksperimentere også med at
skabe ligevægt- hvor skal vi stå på vippen..? Hov nu stod pædagogen af...hvad nu?
Der skal skabes en ramme der inspirerer til eksperimenter og undren ' setting the stage' ved at medbringe forskellige simple vægte som rummer mulighed for at sammenligne to genstande - hvad er tungest/lettest? Jeg fravælger digitale vægte og vægte med tal skalaer, fordi jeg tænker at arbejdet med begreberne tung, let og ligevægt, kommer før 'hvor tung? / hvad vejer...?' Mine overvejelser omkring 'setting the stage' baserer sig på forskning omkring Inquiry-Based Science Education se hæftet Wynne Harlen - Inquiry i naturfagsundervisningen og erfaringer fra Fibonacci Projektet
En vægt med 2 vægtskåle
Denne vægt minder om legepladsens vippe - jeg er spændt på,
hvilke eksperimenter den kan inspirere til...
Med udgangspunkt i ting fra institutionen eksperimenteres med ligevægt.
Målet er:
- at børnene får begyndende erfaringer med formulere hypoteser / forudsige (gætte på) hvad de tror, for efterfølgende at afprøve deres forudsigelser
- at børnene kan anvende begreberne ligevægt tung og let, og de relative begreber tungere end / lettere end
- at børnene kan sortere og kategorisere forskellige hverdagsgenstande efter deres vægt
- at børnene oplever at størrelse og vægt ikke altid hænger sammen
Tegn / undervejs i forløbet vil jeg lægge mærke til:
- Om børnene anvender begreberne i forløbet - og kan overføre dem til andre situationer
- Ting som børnene undrer sig over, som jeg kan tage afsæt i til et kommende forløb...
Kan man selv bygge en vægt?
Nu er forløbet klar til afprøvning i et dagtilbud...
God fornøjelse
Ib og Ida
No comments:
Post a Comment