Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Thursday, August 13, 2015

Biotopopgave netstuderende

"Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø"

For netstuderende: 


På modulet skal du arbejde med at tilegne dig viden om dyr og planter i pædagogisk arbejde, derfor skal du finde dig en biotop - et naturområde hvor du kan arbejde praktisk med afprøvning, indsamling, undersøgelser mm. Området skal være ca. 10x10 

Du skal arbejde individuelt med denne opgave og dokumentere arbejdet på din blog  I skal arbejde individuelt (med mindre I kan mødes på biotopen ugentligt).

Hvad er en biotop?




Et afgrænset naturområde - overvej at områder hvor to naturtyper støder op til hinanden rummer flere muligheder: Løvskov-nåleskov; vandhul-eng; strandbred-klit osv. Du skal være sikre på at du har lov at færdes der - altså at området ikke er privat.


Hvordan udvælge en biotop? 

Udvælg et sted hvor du har mulighed for at komme ofte (en gang om ugen) - hellere lidt mindre 'vild' natur tættere på din daglige radius... Det vil også være meget fint, hvis du kan besøge din biotop på forskellige tider af døgnet. Forskellige overvejelser (klik på linket)


Opgave A: Start på biotopen

Lav en skitse over biotopen set fra oven, hvor du indtegner de væsentligste punkter - som vandhuller, åer, grøfter, større træer, skrænter mv. Marker verdenshjørnerne på din skitse. Se undervisnings bloggen om at tegne kortskitser. Lav en beskrivelse af en oplevelse / iagttagelse du finder væsentlig eller som har fået dig til at tænke anderledes, end du plejer. Tag fotos fra din biotop - medbring evt. disse ting på det andet seminar (se studieplanen)

For at kunne tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med et naturvidenskabeligt udgangspunkt er det relevant at få indblik i hvilke dyr og planter der findes på din biotop.
Du skal derfor indsamle 10 forskellige dyr og 10 forskellige planter på biotopen. Du skal dokumentere disse fund på din blog. Læs mere om indsamling og bestemmelse planter:

VINTER: 10 dyr på vinterbiotopen og 10 planter på vinterbiotopen

FORÅR/SOMMER:  urter (link) og træer (link) samt bestemmelse af dyr (link)på underviserbloggen


Opgave B: Aktiviteter på biotopen

Afprøv 4 forskellige aktiviteter med afsæt i mulighederne på din biotop. Præsenter min. 2 aktiviteter på din blog inden slutningen af uge 5 (inden næste seminar). Alle 4 aktiviteter skal være gennemført senest i slutningen af uge 8.

  1. Beskriv de aktiviteter, du har afprøvet på din biotop - anvend foto /film til at fastholde forsøg, processer, produkter mm. på din blog
  2. Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model. 
Arbejdet med de pædagogiske aktiviteter (opgave B) fremlægges på seminaret i uge 9 - se ItsLearning for flere detaljer.

Her er nogle ideer til arbejdet med din biotop om vinteren (forår/sommer se nedenfor)





Hvordan kan man arbejde naturfagligt med biotopen om vinteren?

Ofte går studerende i gang med at indsamle visne blade - her er det relevant at overveje hvilket naturfagligt læringsudbytte man tænker børnene / borgerne skal have af at arbejde med blade? Vi tænker ikke kun på navne på træerne men også at opdage naturfænomener, forskelle og ligheder (former, farver, tykkelser, strukturer mm), at sammenligne, at sortere og begynde at kategorisere mv. Hent også didaktiske argumenter i  'Natur og miljø i pædagogisk arbejde' side 48 og frem..




Vi indsamler blade fra et birketræ og udvælger forskellige farvenuancer fra de næsten grønne til de helt brune. Jeg tørrer dem i en telefonbog og vil prøve at klæbe dem op så farveskiftet bliver tydeligt.

Men hvorfor skifter bladene farve om efteråret/vinteren? Prøv eksperimentet fra skoven-i-skolen

Du kan stadig nå at bestemme træerne ud fra bladenes udseende - anvend en bestemmelsesdug eller en håndbog som 'Træer og buske i landskabet' - du finder en bestemmelses tavle på skoven-i-skolens hjemmeside:  (se bladnøgle / kopiark i højre spalte)


Her er et udpluk af forskellige blade som vi kan bruge til at arbejde med sortering... udover farve, tykkelse, størrelse,  kunne jeg kigge på formen og særligt bladets kanter også kaldet bladrand:


Birketræets blade har en takket bladrand mens bøget træets blad er helrandet. De næste to er eksempler på sammensatte blade:


Hylden har finnede sammensatte blade, mens kastanjen har fingrede sammensatte blade (det tegnede blad).

Vi kunne også kigge på bladene med en lup og måske finde ædespor





Efteråret er et godt tidspunkt at kigge efter dyrespor - gemte reder i træerne bliver nu synlige og den fugtige jord er et godt sted at lede efter aftryk efter poter og klove - her et rådyr spor




Se her på undervisningsbloggen, hvordan du laver en afstøbning af sporet i gips.


Her har vi samlet nogle kogler spist af forskellige dyr - (fra venstre) egern, mus og spætte. Læs mere om kogler og ædespor på skoven-i-skolen

Andre ædespor kunne være uglegylp - se undervisningsbloggen. Ideer til forløb om spor i skoven om efteråret (skoven-i-skolen)

En anden efterårs aktivitet er indsamling af svampe - se Lones blog og Angelikas blog

..endelig er der et væld af aktiviteter med opsætning af fælder og indsamling af små dyr på biotoperne - se Hannes forløb med kartoffelfælder og nedenfor.


Det er en god ide at samle en posefuld blade(førn) og en spandfuld jord af de øverste 10-15 cm jord og tage det med indenfor for at sprede det ud på en avis - især nu hvor det bliver koldere. Efterhånden som bladene og jorden bliver varmere indenfor vil det myldre frem... Inspiration fra undervisningsbloggen: Lav dit eget edderkoppe-terrarium eller undersøg hvilke blade regnormene nedbryder hurtigst

I forlængelse af arbejdet med at indsamle 10 dyr på din biotop, kunne du afprøve forskellige typer af fælder og terrarier.

Kartoffelfælder


Se hvordan på undervisningsbloggen 

Faldfælder / duftfælder
Eksperimenter med at lokke forskellige dyr til med forskellige dufte... se undervisningsbloggen 



Du kan også vælge at holde nogle af de dyr, du finder på din biotop, i et terrarium. Det er en god ide at samle en posefuld blade(førn) og en spandfuld jord af de øverste 10-15 cm jord og tage det med indenfor for at sprede det ud på en avis - især her i starten af forløbet hvor det stadig er lidt koldt. Efterhånden som bladene og jorden bliver varmere indenfor vil det myldre frem... Inspiration fra undervisningsbloggen: Lav dit eget edderkoppe-terrarium eller undersøg hvilke blade regnormene nedbryder hurtigst . Eller byg et regnorme terrarium (kuvette), hvor du kan følge hvordan ormene blander jordlagene (også kaldet omrøring) - se hvordan på skoven-i-skolens hjemmeside Måske finder du snegleæg…



æg plettet gråsnegl

...hvilke snegle er det mon fra? Find Miljøstyrelsens  bestemmelsesnøgle her - hvis du indsamler æggene og opbevarer dem fugtigt og køligt, kan du se hvilke...

I forlængelse af arbejdet med at indsamle 10 planter, kunne du prøve at finde ud af hvilke planter på din biotop, der er spiselige - og prøve at tilberede noget... Her er en oversigt med ideer til hvilke planter du kan finde og tilberede  Hvis vi har en mild vinter kan du snart finde tusindfryd og brændenældeskud.


Tusindfryd / bellis - smager fint i salat




Sommer aktivitet: Farvefælder / farvelokning
Hvis du har prøvet at have en gul trøje på en varm sommerdag, har du sikkert oplevet at farven tiltrækker insekter. Hvilken farve tiltrækker flest insekter? Hvilke insekter er det? Se undervisningsbloggen for inspiration.

God fornøjelse!
 Christoffer og Ida






1

No comments:

Post a Comment