Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Wednesday, June 19, 2019

Aktiviteter på biotopen - fælder

Vi vil lave en forløb omkring undersøgelse af hvilke hvirvelløsedyr, vi kan finde på vores skovbiotop. Undersøgelsen kunne også foregå i institutions nærmiljø (legepladsen).

Aktiviteten kan både være en spontan aktivitet som igangsættes hvis børnene eksempelvis bliver optagede af nogle dyr der spiser krummer eller lander på maden, når de spiser madpakker udenfor om sommeren - og en planlagt aktivitet.

Den planlagte aktivitet kan bygges op omkring den science didaktiske model. Vi tænker et forløb med børnehavebørn i alderen 3-5år. Vi vil fokusere på de naturvienskabelige kompetencer: Observere, undersøge, drage konklusioner, kommunikere, opstille hypoteser, forudsige, eksperimentere, stille spørgsmål, klassificere, designe / planlægge m.fl. so Lars Domino Østergaard (AAU) fremhæver (Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D.(2015) s. 183-4)

Kilde: Guldager (2018)

Vi sætter scenen og skaber motivation for forløbet ved at læse en bid fra Peter Plys, hvor han og Grislingen vil fange et elefant dyr i en fælde...



Fastholde børnenes ideer: I den efterfølgende dialog med børnene snakker vi om

  • hvilke dyr vi mon kan fange i fælder?
  • hvordan fælderne skal se ud?
  • Hvilken slags mad der kan lokke hvilke dyr til?
Vi lytter efter og noterer hvilke dyr børnene kender og hvilke forestillinger de gør sig om hvad de spiser - på denne måde afdækker vi børnenes forforståelse og kan tilpasse den efterfølgende aktivitet.





Design af undersøgelsen
Vi beslutter at afprøve en lang række forskellige madvarer, som vi grupperer i tre kategorier:  Vegetabilsk, sødt og animalsk.




Vi nummerer fælderne og laver en liste over indholdet
Vegetabilsk
1. kartoffel
2. tomat
3. løg
Sødt
4. kammerjunke
5. banan
6. syltetøj
7. citron
Animalsk
8. æg
9. gær
10. spegepølse
11. fisk
12. leverpostej

Desuden har vi fire tomme krus, for at se om der alligevel kommer dyr i fælderne. Vi vil sætte fælderne op et døgn.


Forudsigelser / hypoteser
Vi forestiller os at fælderne med det vegetabilske indhold vil tiltrække planteædere som snegle samt nedbrydere som bænkebidere og tusindben. At fælderne med det søde indhold vil trække planteædere (og omnivorer) som myrer og ørentviste. At fælderne med det animalske indhold vil trække kødædere som rovbiller - især løbebiller, hvor mange er nataktive.



Undersøgelsen / eksperimentet





Vi´laver et skilt ved vores undersøgelsesområde i skoven og håber vi kan have fælderne i fred til vi samler dem ind til i morgen.



Fælde med kartoffel



Nedgravning af fælder


Det bliver spændende at komme tilbage i morgen og kigge i fælderne.

Litteratur:

Guldager, I. (2018), Grubletegninger. Skinner en blank mønt i mørket.

https://astra.dk/sites/default/files/grubletegninger_web.pdf
Litteratur: Ejbye-Ernst, N. & Stockholm, D. (2015) Natur og udeliv. Et didaktisk perspektiv på kompetenceområdet natur og udeliv Kap 6 s. 182- 212. Systime

Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment