Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Monday, August 26, 2019

Aktiviteter på biotopen - sommerfugle 3

Sommerfugle farve- og duftlokning


Vi vil samle op på erfaringer med at lokke sommerfugle med forskelligt farvede 'blomster' med honnning- / sukker vand. Se starten af for løbet og de første erfaringer



Erfaringerne fra de tidligere forløb var noget blandende med både myrer, regn og blæst, men i sidste uge så det ud til at vi fik en periode med sol og varme.
Der blev fyldt op med honnungvand i glassene, så vat toppene var godt gennemvædede. 


De 6 forskellige 'blomster' blev hængt op i en stor sommerfuglebusk, hvor der hurtigt kunne tælles 5 admiraler, 6 påfugleøjne og en enkelt kålsommerfugl. 


Det var hurtigt at konstantere at vejret har stor betydning for om dette eksperiment lykkedes.



'Blomsterne' blev besøgt af både, sommerfugle (primært dagpåfugleøje), hvepse, bier og fluer.


Vi ønskede at undersøge om farven på blomsterne havde betydning for hvor meget / hyppigt de blev besøgt. 


 

Det vi umiddelbart kunne se, var at sommerfuglene ikke foretrak en bestemt farve. Men vores eksperiment var selvfølgelig for småt og tilfældigt til at kunne konkludere noget. Duftstofferne i honningen kunne vi se havde betydning, da glasset med postevand kun blev besøgt en enkelt gang af en sommerfugl, men uden af der blev suget honningvand.

Vi gentog eksperimentet igen de følgende to dage, hvor vi flyttede rundt på 'blomsterne' for at se om dette havde betydning. Men heller ikke her fik vi nogle signifikante resultater.

Vi tænker stadig her efter 6 dages gentagelser, at eksperimentet vil være spændende at gennemføre med en børnegruppe (ældste børnehave / indskoling) - det vil bestemt også være en hjælp med flere par øjne til at observere på nogle varme sommerdage. Børnene kunne tage fotos af dyrene på 'blomsterne', og disse fotos kunne bruges til at udforme tælle skemaer, hvor børnene kunne registrere deres observationer. Dette kunne styrke børnenes kommunikative færdigheder i en meningsfuld sammenhæng, hvor der kunnne tales om forskellige mønstre på sommerfuglenes vinger, forskellen på hvepse og bier mv. ved at bruge relevante fagord som følehorn, vinger / ben (tælle antal), snabel, hvepsetalje. (Ejby-Ernst. N. (2015)) side 184 -> Kommunikative færdigheder, Et rigt sprogligt miljø.

Litteratur:
Sunesen, J. (2013), De små dyrs verden, s.7-17.
Ejby-Ernst, N. (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis


         Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen, UCSYD, Aabenraa

No comments:

Post a Comment