Natur - miljø og udeliv banner-foto

Natur - miljø og udeliv banner-foto

Tuesday, May 6, 2025

Planter i Pædagogisk Praksis 3

Planter i Pædagogisk Praksis 3

Net-merit opgave uge 21, 22 og 23

Fastholde gæt og forudsigelser - og interessen

I planter i pædagogisk praksis 2 arbejdede du med at udbygge dine erfaring med at så og spire; fra mikrogrønt til en bredere vifte af planter. Derudover påbegyndte I også arbejdet med planlægningen af et didaktisk rammesat "jord-til-bord" forløb. Med Planter i Pædagogisk Praksis 3 skal I dykke dybere i både jeres individueller plantehold og den didaktiske rammesætning af jord-bord-forløbet. I denne opgave fylder fællesdelen mere, da vi tænker at jeres individuelle pasningen af jeres planter optager en del tid.  


Ejerskab er ofte en god vej
til at fastholde interessen
Fællesdelen: Hvilke materialiteter/genstande, konkrete tiltag og aktiviteter kan vi udarbejde og igangsætter for at understøtte de naturvidenskabelige kompetencer og naturfaglige erkendelser? Hvordan fastholdes gæt, forudsigelser og ikke mindst interessen for "jord-til-bord" projektet, mens vi venter på at noget begynder at spire? Hvordan samtaler (kommunikerer) vi omkring det vi observerer og erfarer kropsligt? Hvordan understøttes en eksperimenterende tilgang og kan de praktisk-færdighedsmæssige evner (konstruere og bruge redskaber) bidrage til dette? 


Frem mod fremlæggelsen på seminardagen d 7/5 skal I arbejde med at udvikle/inddrage materialer der understøtter udviklingen af de naturvidenskabelige kompetencer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, kap 6). Dette for at I opøver kompetencer til "at lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt" (Studieordningen, 2021).



Det kan være en fordel at notere dialoger og
forudsigelser (hypoteser) for at fastholde og få svar på gæt. 




Visuelle redskaber til dialog om forskelle og ligheder - I er velkomne til at lave jeres egne materialer




På underviserbloggen HER kan I se hvordan man kan arbejde med et spireeksperiment.



Litteratur - især børnebøger - er en god måde at udvide, genbesøge og kommunikere omkring planter




D. 7/5  (12.20-14.55) fremlægges hele jeres forløb i markedsformat. Se tidsplan mv. på Its learning. Til fremlæggelsen skal I have forberedt: 
Eksempel på
markedsstand

  1. Beskrivelse og præsentation af institutionel ramme
  2. Præsentation af jeres "Jord-til-bord" forløb, herunder redegørelse af jeres pædagogiske didaktiske. 
  3. Medbringe materialer og konkreter (jf. Planter i pædagogisk praksis 3)
  4. Brug etiketten: Planter i pædagogisk praksis + studiegruppe






På studiegruppens blog
På bloggen skal du lægge et nyt indlæg (individuelt - alle i studiegruppen  løbende ingen fast deadline)
  1. Ajourført plantelogbog der viser status på dine planter. Hver gang du registrer noget nyt i dit plantehold, skriver du videre på dit oprindelige indlæg med en tydelig datoangivelse. 

God fornøjelse
Vh Ida og Christoffer

Litteratur: 

Farrell, H (2016): Så dine frø og kerner. Samvirke.

Ejbye-Ernst, Niels et al. ( 2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis Kapitel 3.2 'Vidensformer' (side 59-62). Hans Reitzels Forlag

Ejbye-Ernst, Niels et al. ( 2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis Kapitel 6 'Et didaktisk blik på kompetenceområder natur og udeliv' (Side 182-213). Hans Reitzels Forlag


Natur og udeliv, Pædagoguddannelsen UCSYD, Aabenraa




No comments:

Post a Comment